Succes voor TU Delft Solar Team op World Cup For Solar Boats

Dong Engergy Solar ChallengeTUdelft

De zonneboot van TU Delft heeft tijdens de DONG Energy Solar Challenge, de World Cup For Solar Boats de Designprijs gewonnen. De zelfgebouwde zonneboot won de prijs vanwege de innovatieve techniek en het strakke ontwerp. Daarnaast heeft het Solar team de vierde plaats behaald in de World cup die gisteravond ten einde kwam.

Het TU Delft Solar team heeft het een week lang opgenomen tegen veertig internationale teams, allen met een zelfgebouwde zonneboot. De race liep niet geheel vlekkeloos voor het solarteam. Donderdag kwam de boot in botsing met een boomstam waardoor veel schade ontstond en ook tijdens de laatste race zat het niet mee. Door harde wind sloeg de boot om, waardoor waterschade aan de accu ontstond en de boot vlak voor de finish strandde. Woordvoerder Lenny Bakker: “We zijn wel enorm blij met het behaalde resultaat. De boot heeft het goed gedaan en de waardering die we gekregen hebben is geweldig. Over twee jaar doen we weer mee.”

Tweeëndertig studenten bouwden de boot speciaal voor de DONG Energy Solar Challenge, de World Cup For Solar Powered Boats. De teams racete deze week in etappes van Blauwestad in Groningen naar Leeuwarden in Friesland. Gistermiddag werd de laatste etappe gevaren. Om de race te winnen deden de studenten uitgebreid onderzoek naar de beste, snelste en lichtste materialen. Een jaar lang werkten teams op verschillende onderdelen van de boot. Er bestonden teams voor de romp, stabiliteit, dynamica en elektronica. De studenten volgen elk een andere opleiding, waardoor veel expertises bij het ontwerp en de bouw samenkwamen.

Gebaseerd op fietsen
De boot is uniek door het toepassen van een uniek en simpel Nederlands principe: fietsen. De zonneboot heeft geen klassiek roer achterop, maar sturen gaat door de voorste draagvleugel te draaien. Dit systeem houdt de boot stabiel als de draagvleugels de romp uit het water tillen. Om te voorkomen dat de boot omvalt compenseert de bestuurder de val door de richting in te sturen waarin de boot dreigt te vallen. Net als hoe een fiets werkt. Door deze manier van varen kunnen de draagvleugels extreem klein zijn en heeft de boot net zoveel waterweerstand als een mensenhand die in het water steekt. Mede door het lichte gewicht van totaal ongeveer 90 kg kan de boot een topsnelheid bereiken van 40 a 45 kilometer per uur.

De komende maand maakt het team zich op voor nog een race in Monaco.
HISWA Vereniging is mediapartner en promoot namens Nederland Maritiem Land het TU Delft Solar team tot aan de race.

Meer… Solar Boat Team