De Marine, business case of beauty case?

Is er een zakelijke kostenbate-analyse te maken die het (voort-)bestaan van een zeemacht rechtvaardigt? Of is de Nederlandse marine vooral een beauty case die zorgt voor leuk plaatje in de internationale politiek en bij handelsmissies? De alumnivereniging van het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIMAV) en de onafhankelijke stichting Pugno Pro Patria in Mare (P3M) willen een impuls geven aan het publieke debat over nut en noodzaak van de Koninklijke Marine. Samen organiseren zij op donderdag 4 september de 5e Johan de Witt Lezing.

“Het ontbreekt niet aan inspanningen om de operationele inzet van de Koninklijke Marine onder aandacht te brengen van de media en het grote publiek. Tijdens publieksevenementen is de belangstelling groot. De waardering voor de mannen en vrouwen in blauwe pakken wordt meestal niet onder stoelen of banken gestoken. Maar dat soort betrokkenheid geldt ook voor voetballers en artiesten. Wat de waarde en betekenis van de marine voor de Nederlandse economie zijn, lijkt weinig burgers echt bezig te houden. Vrede en veiligheid zijn voor de meeste mensen een ver-van-hun-bed-show. Maar ‘freedom is not for free! Daarnaast is het een bloedserieuze ‘show’ die bovendien regelmatig slachtoffers eist. De vraag is hoe we als samenleving om willen gaan met onze verantwoordelijkheden.”, aldus KIMAV-voorzitter Rob van Doorn, tevens bestuurslid van P3M.

Dat waren de Russen
P3M is op 1 juli 2013 opgericht met als doel het maatschappelijk begrip, kennis over en draagvlak voor de Marine te vergroten. Een onafhankelijk debat is hard nodig, vinden sympathisanten, omdat de Nederlandse zeemacht barst van het werk maar al jaren moet woekeren met steeds minder mensen en middelen. Van Doorn: “Het is meer dan pijnlijk wanneer schamper wordt gedaan over het niet kunnen escorteren

van Russische oorlogsbodems die onze territoriale wateren doorkruisen. Het bevestigt dat men over het algemeen werkelijk geen flauw idee heeft van de grote en ingrijpende ontwikkelingen die zich de afgelopen jaren op maritiem militair gebied hebben voorgedaan.”

Van old boys network naar social network
P3M wil op een open en respectvolle manier het publieke debat stimuleren en breder trekken. Kritische analyses en tegengeluiden zijn in dit debat nadrukkelijk welkom, omdat juist die zorgen voor verdieping. Veel belanghebbenden hebben nu nog niet eens in de gaten hoezeer zij belanghebbend zijn. Ook zij hebben het recht invloed uit te oefenen op de beeldvorming en politieke besluitvormig. Van Doorn: “Wie gelooft in democratie, gelooft ook in actieve participatie van betrokken burgers. Zeker in discussies over zaken die ons allen aangaan.” P3M probeert via de bestaande achterban van de Koninklijke Marine – waaronder uitgestroomde officieren die vaak al jaren elders actief zijn – juist ook ‘buitenstaanders’ te bereiken. “Het is niet meer dan logisch om een discussie te beginnen met je vrienden en bekenden. Maar het gaat ons niet om invloed uitoefenen via een ‘old boys network’. Wij proberen juist een groter sociaal netwerk te activeren.”

Receptie aan boord nieuw marineschip
De 5e Johan de Witt Lezing vindt plaats op 4 september in Rotterdam, vlak voor de officiële opening van de Wereldhavendagen later die dag. Locatie is de Lloydzaal in het futuristisch ogende STC-gebouw aan de Lloydstraat. Die zaal biedt als een soort balkon uitzicht over de Maas. Deelnemers aan het symposium, dat om 2 uur ’s middags begint, mogen aan het einde van de middag deelnemen aan de receptie aan boord van het spiksplinternieuwe Joint Support Ship Karel Doorman. Meer informatie over de sprekers en het thema is te vinden op www.p3m.info en www.kimav.nl.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >