Studenten gaan vol voor de overwinning

TU Delft Solar Boat Team kanshebber voor zonnebootrace
Het solar boat team van TU Delft verschijnt aanstaand weekend met een opzienbarende methodiek voor hun zelfgebouwde zonneboot aan de start van de World Cup For Solar Boats. Het team gaat gebruikmaken van gedetailleerde zonnestraalgegevens van Aeolis. De race is van 28 juni tot en met 5 juli in Nederland. De eerste etappe voert van Blauwestad naar Groningen.

Met een gedetailleerde voorspelling van de zoninstraling (per 5 minuten) kunnen de studenten exact bepalen wat de boot qua energie van de zon binnenkrijgt. Zij brengen dit samen met het verbruik van de boot – die ze ook live monitoren – en de hoeveelheid energie die er in de accu zit. Zo bepaalt het team hoe hard de boot moet varen om aan het einde vrijwel zonder energie in de accu aan te komen. Hierdoor wordt alle zonne-energie optimaal benut. Woordvoerder Lenny Bakker: “Met deze goed uitgekiende methodiek hopen wij de wedstrijd te winnen. Alle weergegevens worden verstuurd naar het deel van het team dat tijdens de race in een camper zit. De boot heeft allerlei sensoren die alle stromen in de boot meten. Deze worden via een sim-kaart vanuit de boot live verzonden naar de camper. Deze zien dan het verbruik en bepalen vervolgens hoe hard de boot moet varen. Deze snelheid communiceren ze naar de boot waar de piloot de snelheid op het dashboard ziet. Door zo goed om te gaan met de zon, hopen we de wedstrijd te gaan winnen.

Gebaseerd op fietsen
De boot is uniek door het toepassen van een uniek en simpel Nederlands principe: fietsen. De zonneboot heeft geen klassiek roer achterop, maar sturen gaat door de voorste draagvleugel te draaien. Dit systeem houdt de boot stabiel als de draagvleugels de romp uit het water tillen. Om te voorkomen dat de boot omvalt compenseert de bestuurder de val door de richting in te sturen waarin de boot dreigt te vallen. Net als hoe een fiets werkt. Door deze manier van varen kunnen de draagvleugels extreem klein zijn en heeft de boot net zoveel waterweerstand als een mensenhand die in het water steekt. Mede door het lichte gewicht van totaal ongeveer 90 kg kan de boot een topsnelheid bereiken van 40 a 45 kilometer per uur.

Achtergrondinformatie
Tweeëndertig studenten bouwden de boot speciaal voor de DONG Energy Solar Challenge, de World Cup For Solar Powered Boats van 28 juni tot en met 5 juli 2014. Om de race te winnen deden de studenten uitgebreid onderzoek naar de beste, snelste en lichtste materialen. Een jaar lang werkten teams op verschillende onderdelen van de boot. Er bestonden teams voor de romp, stabiliteit, dynamica en elektronica. De studenten volgen elk een andere opleiding, waardoor veel expertises bij het ontwerp en de bouw samenkwamen. Door het maken van een zonneboot wil het team de wereld laten zien wat er mogelijk is met zonne-energie.

Het is niet de eerste keer dat het TU Delft Solar Boat Team een solar boat bouwt. Sinds 2006 doet elke twee jaar een nieuw team van de universiteit mee aan de DONG Energy Solar Challenge. Dit jaar varen de teams zo snel mogelijk van Blauwestad naar Leeuwarden. Het TU Delft Solar Boat team heeft de race al twee keer gewonnen en is daarmee recordhouder. De DONG Energy Solar Challenge is van 28 juni tot en met 5 juli 2014.

Meer… DONG Energy Solar Challenge 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2019 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Geen evenementen Geen evenementen