Rowan Companies contracteert Damen Shiprepair Vlissingen voor ombouw Rowan Viking

Damen-Shiprepair-gets-Rowan-Viking-remodeling-contract

Damen Shiprepair Vlissingen (DSV), onderdeel van Damen Shiprepair & Conversion, heeft het contract voor de ombouw van de Rowan Viking gewonnen. De Rowan Viking is een Keppel Fels ‘N’ Class Drilling Rig. Het boorplatform is actief op de Noordzee en is één van de grootste in haar soort: 124 (l) x 95 (b) x 170 (h) meter.

De Rowan Viking heeft een contract gewonnen voor exploratie op het Noorse Lundin Oil Field en zal daarvoor aangepast moeten worden. De werkzaamheden bestaan uit:

– Special Periodic Survey (verlengen van certificaten)
– Acknowlegdement of Compliance Scope (veiligheidsaanpassingen volgens de Noorse Wetgeving)
– Leg Extension Scope (om in de Noorse (diepere) wateren te mogen werken zullen de 170 meter lange poten verlengd worden naar 180 meter)

Voor de pootverlenging wordt op grote hoogte gewerkt. Om dit veilig te doen heeft DSV een contract gesloten met Palfinger Systems voor het gebruik van de unieke JUMP Systemen. JUMP staat voor Jack Up Maintenance Platform. Dit zijn platforms die rond de poten gebouwd kunnen worden en langs de poten omhoog kunnen klimmen. Voor het tillen van de 120 ton zware pootverlengstukken wordt gebruik gemaakt van een van de grootste PTC kranen van Mammoet. De totale hoogte van deze kraan zal meer dan 200 meter zijn (bijna vier maal de hoogte van het overdekte dok van de Vlissingse werf).

Om de kraan te kunnen plaatsen heeft DSV haar magazijn verplaatst, het magazijngebouw gesloopt en op deze plek een speciale fundatie gebouwd. Dit om de hoge gronddruk van 30 ton per m² die de kraan veroorzaakt aan te kunnen.

Parallelle productie
Het contract is door het Damen Shiprepair & Conversion task force team ‘Offshore & Conversion’ begeleid. Commercieel Manager Bas Loohuis: “Dit is een uniek project. Op deze schaal en manier is er nooit eerder een pootverlenging uitgevoerd. Door gebruik te maken van de Palfinger systemen en de Mammoet kraan kunnen we de overige werkzaamheden parallel aan de pootverlenging uitvoeren. Dit levert een significante verbetering van de doorlooptijd op”.

Voor DSV betekent dit project ook een grote stap in haar ontwikkeling. Naast de unieke kraanfundatie, die nog voor vele projecten in de toekomst gebruikt zal kunnen worden, moet ook de projectorganisatie van de werf een grote stap maken. Ron Brusket, Projectmanager van het Rowan Viking project, zegt hierover: “Dit project is de Champions League binnen onze industrie. De eisen die de olie- en gaswereld stellen op gebied van HSEQ (Health, Safety, Environment and Quality) zijn zeer hoog. Dit betekent een behoorlijke aanpassing van onze projectorganisatie. Vanwege de grondige voorbereidingen zijn we ervan overtuigd dat die aanpassing zal slagen; de nieuwe projectorganisatie zal de basis vormen voor toekomstige grote offshore conversies.”

De Rowan Viking zal rond de 130 dagen aan de werf zijn.

Meer… Damen