Shipyard De Hoop levert riviercruiseschip ‘Scenic Gem’ op aan Scenic tours

Shipyard De Hoop heeft onlangs drie nieuwe schepen opgeleverd aan twee verwante Australische reders, die onder de namen Scenic Tours en Emerald Waterways opereren. Rond de jaarwisseling van 2012 naar 2013 hebben de cruisemaatschappijen het contract getekend met Shipyard De Hoop voor de levering van twee 135m riviercruiseschepen, de Emerald Sky (bnr 462) en Emerald Star (bnr 464), voor Emerald Waterways en een kleiner vaartuig voor Scenic Tours.

Dit laatste schip in de serie van drie, de nieuwste toevoeging aan Scenic vloot, is Scenic Gem (bnr 463) gedoopt. Het specifiek voor deze klant ontworpen 110 meter lange schip heeft een accommodatie voor 130 passagiers, verdeeld over 65 hutten. De riviercruiser is uitgerust met een aantal zeer luxe suites, deze zijn op het Donau- en Rijn-dek voorzien van een balkon. De Scenic Gem is speciaal ontwikkeld om de rivier de Seine tot Honfleur te bevaren en biedt dezelfde ruime indeling als op andere Scenic schepen, maar voor meer intieme gezelschappen. Het interieurontwerp is identiek aan de stijl en standaard, die voor de rest van de vijf-sterren vloot wordt gehanteerd. De vele luxe voorzieningen zullen naar verwachting toonaangevend zijn voor het ‘nieuwe cruisen’ op de Seine.

Dit ‘110m / 2,5-deks ‘ ontwerp, wordt gekenmerkt door een gereduceerde hoogte van het voorste deel van de accommodatie, waardoor alle dekapparatuur, -meubilair en zelfs het stuurhuis kunnen blijven staan bij het passeren van hoogte-beperkende obstakels. Om de verminderde kruiplijnhoogte te bereiken, hoeft men slechts waterballast in te nemen en de masten omlaag te scharnieren.

Hoewel het schip is gebaseerd op andere riviercruisers van De Hoop, worden er voor het specifieke vaargebied van de ‘Gem’ een aantal aanvullende eisen aan het schip gesteld, waardoor een herbeschouwing van het volledige ontwerp noodzakelijk werd. Het vaargebied van het schip loopt tot Honfleur, hetgeen zeer dicht bij de monding van de rivier en de kustwateren van Frankrijk ligt, hierdoor zijn er andere regels van toepassing. Deze regels zijn strenger dan voor schepen die ‘slechts’ op binnenwateren varen, hetgeen effect heeft op de sterkte van de constructie, het vrijboord, de waterdichte indeling, (lek)stabiliteit, alsmede de benodigde reddingsmiddelen en -faciliteiten aan boord. Door aan deze strengere eisen en richtlijnen te voldoen, is het schip automatisch ook zeer geschikt voor de meeste andere Europese rivieren, kanalen en meren.
Hoofdafmetingen:
Lengte oa 110.00m
Breedte oa 11.45m
Holte 3.25m
Diepgang, operationeel 1.50m
Diepgang, ballast 2.10m
Kruiplijnhoogte 6.00m

Passagiers:
Dubbele hutten 65
Totale capaciteit 130

Bemanning:
Dubbele hutten 20
Enkele hutten 4
Totale capaciteit 44
Tank capaciteiten:
Brandstof 100cu.m
Drinkwater 200cu.m
Ballastwater 350cu.m

 

Voortstuwing:
2x Z-drives met contra-roterende schroeven, 746 kW elk
1x boegschroef, 285 kW

Motoren:
2x diesel motoren, 746 kW elk, voor voortstuwing
3x diesel generatorsets, 330 kW elk, voor hotelbedrijf
1x diesel generatorset, 85 kW, voor nood/haven

Meer… Shipyard De Hoop

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2019 >>
MTWTFSS
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Geen evenementen Geen evenementen