Weegverplichting containers stap dichterbij

Het bedrijfsleven wil samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu proberen om de gevolgen van een nieuwe handelsbarrière, een weegverplichting voor containers, te beperken. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft besloten dat bedrijven die hun goederen per schip willen laten vervoeren, deze voortaan eerst moeten wegen. Wel mogen landen zelf bepalen hoe ze de containers wegen.

EVO, Fenedex, FENEX en TLN hebben zich altijd tegen het voorstel gekeerd. Volgens de organisaties is de maatregel een onnodige handelsbarrière die de veiligheid op zeeschepen niet verbetert. Daarom pleitten de organisaties eerder voor een berekeningsmethode die het fysiek wegen van containers overbodig maakt – hiermee ging de IMO akkoord. De organisaties willen nu samen met het ministerie en alle andere betrokken partijen de onnodige lastenverhoging tot een minimum beperken.

Ministerie
Het verplicht wegen van containers voorkomt volgens de IMO het verlies van containers op zee, maar volgens de organisaties vergroot de maatregel de veiligheid niet. Jaarlijks slaan gemiddeld 350 containers overboord – in het merendeel van de gevallen zijn de containers verkeerd vastgezet. Ook wordt tien procent van de containers op een andere plaats op het schip gezet dan aanvankelijk het plan was.

Lastenverhoging
De veiligheidscommissie van de IMO stemde deze week in het met voorstel. Verwacht wordt dat de IMO het voorstel eind dit jaar bekrachtigt, waarmee de weegverplichting in juli 2016 ingaat. Volgens EVO, Fenedex, FENEX en TLN betekent dit een lastenverhoging oplopend tot honderd miljoen euro voor Nederlandse bedrijven, terwijl de veiligheid op schepen niet toeneemt. Wereldwijd loopt de lastenverhoging op tot acht miljard euro.

Meer… EVO