Nederlandse expertise toegepast in Het Panamakanaal

Het Nederlandse bedrijf QuayQuip BV onderdeel uitmakend van de Eurotech Benelux bedrijven in Eersel, gaat na het leveren van de fenderingsystemen voor de nieuwe sluizencomplexen van het Panamakanaal nu ook een zeer innovatieve oplossing fabriceren voor het correct doen sluiten van de deuren van de nieuwe sluizencomplexen. Het bedrijf heeft onlangs een overeenkomst gesloten ter waarde van 25 miljoen US dollar met de Italiaanse staalconstructeur Cimolai voor het ontwerp en de fabricage van de speciale UHMW-PE composietdelen voor de 16 sluizendeuren. Deze sluisdeuren zijn gemiddeld 33 meter hoog en 60 meter breed.

Het Nederlandse bedrijf is na jaren innovatief onderzoek de beste gebleken om deze unieke oplossing te leveren. Het betreft hier de zogenaamde ‘guidance’ blokken ten behoeve van de deurgeleiding, de laterale blokken ten behoeve van de deursluiting als mede het UHMW-PE tegenloopmateriaal inclusief het leveren van een scala van complexe zaken ten behoeve van de montage.

Voor de productie heeft het zusterbedrijf Zhenjiang QuayQuip Super Composite Material Co.,ltd een gigantische taak volbracht. Zij heeft in een periode van zes maanden een totaal geklimatiseerde fabriek gebouwd waar alle producten gefabriceerd worden op een temperatuur van 29˚C. Daarnaast heeft de zusteronderneming ‘s Werelds grootste UHMW-PE pers gebouwd. Deze is speciaal ontworpen voor de realisatie van deze unieke gigantische klus.

Met het realiseren van het nieuwe sluizencomplex is ruim 5,25 miljard dollar gemoeid. Daarvan profiteren ook een aantal Europese bedrijven. Naast QuayQuip is het Ingenieursbureau IV groep ook een van de weinige Nederlandse bedrijven die een substantiële bijdrage levert aan de bouw van het nieuwe sluizencomplex. Door nauwe samenwerking met de hoofdaannemer GUPC en het Ingenieursbureau IV (Nederlands bedrijf), is QuayQuip tot deze innovatieve oplossing gekomen.

Nederland heeft wereldwijd hoog aanzien voor haar kennis op het gebied van waterbouw. “Eurotech Benelux en haar dochterbedrijven zijn trots om deze Nederlandse expertise internationaal op de kaart te zetten met projecten zoals deze.”, aldus Max Boom, CEO van Eurotech Benelux.

Over het Panamakanaal
Aan de verbreding van het Panamakanaal werken zo’n 11.000 arbeiders, verdeeld over 120 bouwplaatsen. In het hele project werken zo’n 40 nationaliteiten samen en is er expertise vanuit de hele wereld samengebracht.

Via het kanaal passeert 5 procent van de wereldwijde maritieme handel. De Panamese staat verdient hieraan elk jaar 1 miljard dollar. Dat is 10 procent van inkomsten van de staat. Na de uitbreiding met het nieuwe sluizencomplex moeten de extra inkomsten tijdens het eerste jaar oplopen tot 200 miljoen dollar, tweede jaar 400 miljoen en 2 miljard dollar in het derde jaar.

Op dit moment is er meer dan 72% van de uitbreiding voltooid. Als alles volgens de planning verloopt gaan de sluizen rond de jaarwisseling 2015 open en kunnen er grotere schepen door. Door het verbreding- en verdiepingswerk kunnen namelijk vanaf 2016 schepen met 12.000 containers door het kanaal. Dit is het dubbele van de huidige capaciteit. Vanaf dan kan het Zuid Amerikaanse land zich het logistieke en maritieme knooppunt van Latijns Amerika noemen.

Meer… Eurotech Benelux

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2019 >>
MTWTFSS
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Geen evenementen Geen evenementen