Indrukwekkende multifunctionele werkboot toegevoegd aan de vloot van Sima

SC Amethyst - 1

Maart 2014 – Het Nederlandse bedrijf Sima Charters heeft met succes een 66ft Multi Purpose tender opgeleverd, gedoopt SC Amethyst. Vripack heeft deze boot in samenspraak met de klant Sima ontworpen en heeft de naval architecture gedaan. Deze tender ontworpen voor talloze activiteiten in de offshore sector.

De SC Amethyst is een loods-/service boot, ontworpen voor verschillende doeleinden zoals; het vervoeren van bemanning en voorraden van en naar schepen in ankergebieden of offshore windmolenparken. Daarnaast is ze inzetbaar als een bemanningvaartuig, wind farm service vessel (WFSV), loodsboot, patrouillevaartuig, surveyvaartuig, reddingsboot, met andere woorden; ze is van alle markten thuis.

De gele eyecatcher is uitgerust met een door Lloyd’s Register geclassificeerde werkbootconstructie inclusief professionele systemen die het schip zeer geschikt maken voor verschillende activiteiten in ruigeweersomstandigheden. Vooral door haar zeer comfortabele zeeganggedrag kan dit schip nog steeds goed functioneren wanneer veel soortgelijke schepen van hetzelfde formaat zich terug moeten trekken. Het hoge comfortniveau komt tot stand door een innovatief lijnenplan en de toepassing van een Sea-Keeper stabilisatiesysteem dat veel minder beweging garandeert tijdens lage snelheden of terwijl ze stil ligt. Daarnaast maken de twin Volvo Penta IPS drives deze volledig aluminium dame zuiniger dan al haar concurrenten in hetzelfde vaargebied. Zo verbruikt de SC Amethyst maar 200 liter brandstof per uur op een snelheid van 21 knopen.

Peter Bouma, Naval Architect bij Vripack, legt uit; “De Amethyst heeft onze gedetailleerde CFD analyses en efficiëntieberekeningen overtroffen. Wij zijn zeer trots op hoe dit schip zich gedraagt. Haar vaareigenschappen zijn opmerkelijk goed en vanwege haar hoge rendement heeft ze een zeer laag brandstofverbruik en dus erg efficiënt in gebruik. Gebaseerd op de feiten kan deze krachtpatser beschouwd worden als de crème de la crème onder de werkboten. Ze zijn er simpelweg gewoon niet beter dan dit”

Het exterieur van de SC Amethyst past perfect bij haar unieke vaareigenschappen. De belijning van de opbouw is breed opgezet, wat haar een stoere, robuuste en krachtige verschijning maakt. De SC Amethyst heeft een praktisch formaat met een economische lay-out; ze kan worden beschouwd als een ‘vintage’ tender gestoken in een soepel vallend nieuw jasje uitgerust met allerlei geïntegreerde gadgets.

Veiligheid is één van Sima Charter’s belangrijkste aandachtspunten, alle vaartuigen zijn dan ook uitgerust met zeer innovatieve veiligheidvoorzorgsmaatregelen, vertelt Ruud Lievaart, directeur van Sima Charters BV. “De SC Amethyst is uitgerust met een zeer geavanceerde schokabsorberende boegfender, ontworpen om een constante en veilige connectie met alle windmolens en en andere offshore constructies met bootlandingen te garanderen. De railingen zijn demontabel wat schip-naar-schip transfers via de zijkant mogelijk maakt. De uitsparingen in de grote buitenfender rondom de tender beschermt de loodsladder van het andere schip waar ze op volle zee langs zij gaat, terwijl de walk-around-lifeline ervoor zorgt dat er geen passagiers over boord kunnen vallen”, legt Ruud uit.

Hij vervolgt zijn verhaal door te verwijzen naar het achterdek met de hoge potdeksel die ervoor zorgt dat er geen water over het dek naar de lading kan lopen, bovendien zorgt het voor extra veiligheid voor de passagiers. Daarnaast is er direct achter de stuurhut een toilet en een overdekte tweede besturingspositie voor gecompliceerde aanlegmanoeuvres. Het achterdek kan een lading van 8 ton dragen terwijl de geïntegreerde haken het gemakkelijk kunnen verzekeren. Het voordek beschikt over een waterdichte opbergruimte voor bagage van passagiers of voor uitrusting die nodig is voor werkzaamheden aan windmolenparken. Het voordek kan een lading van 2,5 ton dragen. Verder is het vaartuig uitgerust met een zeer geavanceerde man over boord (MOB) systeem, inclusief een derde stuurpositie voor extra veiligheid.

De SC Amethyst is uitgerust met een kleine kombuis en een comfortabel transparant interieur geschikt voor 12 passagiers naast de navigator en de kapitein. De grote ramen met een zicht van bijna 360° geven de kapitein een perfect overzicht en helpen zeeziekte te voorkomen. Daarnaast is het geluidsniveau binnen zeer laag; 62DB op 20 knopen en 64DB op volle snelheid. De stoelen in de passagiersaccommodatie zijn demontabel en hierdoor kan de indeling in deze ruimte gemakkelijk worden veranderd. De navigatie uitrusting is van topkwaliteit met twee radars, SAR finder, computer plotters, AIS, NAVTEX en meer.

Onderdeks is de SC Amethyst ingericht als een luxe hotel met 4 slaapplaatsen, airconditioning en 2 douches, beiden met een toilet. Buiten de hutten is er nog een ruime mess met (satelliet)tv waar de bemanning zich kan ontspannen.

De SC Amethyst is ontworpen door Vripack en Sima Charters en gebouwd door Sima Charters en Shipinstall. Ze kan worden gekocht of gecharterd. Nieuwe vaartuigen kunnen worden gebouwd op basis van legio optionele specificaties.

Meer… Sima Charters