Grote vraag naar personeel in maritieme sector

De scheepvaart in Nederland kampt met een tekort aan zeelieden. Vorig jaar studeerden 300 maritiem officieren af. “Maar we hebben er twee keer zoveel nodig”, zegt voorzitter Tineke Netelenbos van redersvereniging KVNR. “We zijn blij met elke jongere die kiest voor de koopvaardij.” Om het tekort op te vangen werken rederijen noodgedwongen met buitenlandse bemanningen. “Maar wanneer je meerdere nationaliteiten aan boord hebt kunnen er communicatieproblemen optreden”, zegt Netelenbos. De KVNR probeert jongeren met campagnes te interesseren voor een baan op zee. En dat begint te lukken. ”Vorig jaar zijn 93 meer leerlingen aan een maritieme mbo-opleiding begonnen dan in 2012.”

Grote vraag naar personeel
Mensen hebben een verkeerd beeld van het zeemansbestaan, vindt Tineke Netelenbos. Je bent lang van huis, het is saai aan boord, het loon is bescheiden… Niets is minder waar, zegt ze. “Een pas afgestudeerd mbo’er krijgt toch al gauw 3000 euro per maand mee. En wie op de grote vaart een half jaar van huis is krijgt daarna een half jaar vrij. En dan bedoeling ik écht vrij…” “De communicatiemiddelen aan boord zijn optimaal”, vult Arno Siereveld aan. Hij is teamleider van de afdeling scheepvaart van het Maritiem en Logistiek College De Ruyter (onderdeel van onderwijsinstelling Scalda). “Je kunt gewoon mailen met je dierbaren en soms ook skypen.”

Peter Harts, coördinator van de hbo-opleiding tot maritiem officier aan De Ruyter Academy in Vlissingen, voorziet dat het tekort aan maritiem personeel nog groter wordt als de economie aantrekt. “Dan zal de transportsector groeien en aangezien 90 procent van het wereldwijde goederenvervoer per schip gaat zal de vraag naar personeel toenemen.” Harts voorziet ook een groeiende vraag naar hoogopgeleid personeel aan boord van speciale transportschepen die worden ingezet in offshore, baggersector en waterbouw, zoals kabelleggers, pijpenleggers en kraanschepen.

Meer… HZ University