TLN en AZV: Heffing hergebruik containers drijft vervoerders op kosten

Rapport Panteia toont negatieve effecten administratiefee voor logistieke sector aan.

Het weerstandvermogen van wegvervoerders in de containersector staat de komende jaren onder druk. Dit komt ondermeer door de administratiefee die verschillende rederijen hebben ingevoerd voor het hergebruik van containers. Wanneer de fee wordt afgeschaft of verlaagd, kan worden voorkomen dat de kosten voor het wegvervoer de komende jaren extra stijgen met 5,1 tot 6,6 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van Panteia in opdracht van de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV), een deelmarkt van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Afgelopen jaren hebben verschillende rederijen een administratiefee van circa 25 euro geïntroduceerd voor het hergebruik van containers. Doel is om hergebruik te stimuleren en eenvoudiger te maken. TLN en AZV stimuleren deze ontwikkeling omdat hierdoor de logistiek van containerafhandeling een stuk efficiënter geworden is en handelingkosten, lege kilometers en CO2 uitstoot worden bespaard. Beide partijen zijn echter fel tegen een heffing omdat deze onnodig is aangezien alle betrokken partijen al voordeel hebben bij hergebruik. De heffing heeft een averechts effect en de kosten in de logistieke keten zullen flink stijgen. Deze vrees blijkt gegrond nu uit onderzoek van Panteia blijkt dat de kosten voor het wegvervoer, afhankelijk van de rit, als gevolg van de fee met 5,1 en 6,6 procent toenemen. Een zorgelijke ontwikkeling. Niet alleen voor de wegvervoerders, maar ook voor opdrachtgevers en andere betrokken partijen.

Goede spelregels
In alle gesprekken met de rederijen hebben TLN en de AZV aangegeven dat goede spelregels en afspraken rondom containerafhandeling noodzakelijk zijn. Een geautomatiseerd systeem dat het aanvraagproces ondersteunt en snel afhandelt, is volgens TLN en de AZV van toegevoegde waarde voor alle partijen. De vergoeding die rederijen nu echter vragen staat niet in verhouding tot de administratieve activiteit.

Fee van tafel
De fee heeft geen enkele toegevoegde waarde en moet volgens de organisaties zo snel als mogelijk van tafel of worden teruggebracht tot een verdedigbaar bedrag. TLN en de AZV pleiten ervoor om met alle
betrokken partijen goede afspraken te maken over het gebruik en doorgebruik van containers en een betere informatie-uitwisseling. Goede spelregels en bij voorkeur vastgelegd in een Code of Conduct, dragen bij aan een betere afhandeling van de containers in de Rotterdamse haven. Dit resulteert uiteindelijk in een algehele kostenbesparing en een betere concurrentiepositie.

Meer… TLN