IHC Merwede boekt orders ter waarde van € 350 miljoen

sleephopperzuiger (GDC)

IHC Merwede heeft onlangs orders ontvangen voor een breed scala aan schepen en equipment ter waarde van € 350 miljoen. Voor de baggerdivisie betreft het opdrachten voor de levering van een custom-built sleephopperzuiger, 13 baggerwerktuigen die geleverd zullen worden door IHC Beaver Dredgers en een cutterzuiger training simulator. De offshoredivisie boekte orders voor de bouw van een 300 ton pijpenlegger, een J-Lay pijpenlegsysteem en een tandem mooring system.

Binnen de baggerdivisie zal IHC Merwede gaan beginnen aan de bouw van de grootste sleephopperzuiger die zij ooit voor een Chinese klant heeft geproduceerd. Het schip zal voor CCCC Guangzhou Dredging Company (GDC) worden gebouwd op een Nederlandse werf, ondanks het feit dat deze klant gevestigd is in een land met grote know-how op het gebied van scheepsbouw.

De 13 overige verkochte baggerwerktuigen bestaan uit 11 standaard IHC Beaver® snijkopzuigers, 1 standaard Delta Multi Craft werkboot en een booster station. Het beleid van IHC Merwede is erop gericht om deze standaard werktuigen uit voorraad te kunnen leveren, waardoor de onderneming in staat is om te voldoen aan de vraag van de markt naar korte levertijden.

Huta Marine Works heeft IHC Merwede de opdracht gegeven voor de ontwikkeling en levering van een cutterzuiger training simulator. Deze simulator zal de werking ondersteunen van de eerder bestelde custom-built cutterzuiger, die momenteel in aanbouw is op de werf van IHC Merwede in Kinderdijk. Huta Marine Works zal de simulator gebruiken in opleidingsprogramma’s voor operators van de nieuwste cutterzuigers van haar vloot. De simulator kan ook worden ingezet op toekomstige schepen.

Binnen de offshoredivisie zal IHC Merwede voor Sapura Navegação Marítima een 300 ton pijpenlegger gaan bouwen met een pijpenleginstallatie van IHC Engineering Business. Het schip gaat flexibele pijpen leggen voor de Braziliaanse kust, ter uitvoering van het chartercontract van Petrobras dat eerder is gewonnen door Sapura Navegação Marítima.

Daarnaast omvat een offshore order van Petrofac het ontwerp en de bouw van een J-Lay pijpenlegsysteem, dat in 2016 zal worden geïnstalleerd op een nieuw te bouwen diepwater constructie schip. Het J-Lay systeem zal een capaciteit hebben van 2.000 ton en heeft de mogelijkheid tot het leggen van pijpen met een diameter van 36 ” tot een diepte van 3.000 meter.

Het tandem mooring systeem, gebruikt voor het veilig afmeren van een export tanker aan de achtersteven of boeg van een FPSO, zal IHC Merwedes 17e tandem mooring systeem zijn dat in de FPSO-markt in gebruik zal worden genomen. Het systeem zal worden toegepast op een van de FPSO-schepen van MODEC in Ghana.

Bram Roelse, COO van IHC Merwede: “Deze waardevolle, nieuwe orders zijn een bevestiging van IHC Merwedes reputatie als ‘technology innovator’. Wij investeren in langdurige relaties met onze klanten om zo de best mogelijke oplossingen te bieden, zodat onze internationale klanten de betrouwbaarheid en efficiëntie van onze producten en diensten blijven waarderen.”

Meer… IHC Merwede