Maritieme innovaties vragen om actieve overheid

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders riep voorzitter Tineke Netelenbos op om van 2014 een jaar te maken, waarin de opgaande lijn voor de reders, na 6 jaar crisis, wordt gerealiseerd.

Nationale Code voor werkschepen in de offshore
Een belangrijke groeisector op zee zijn de wind- en offshore activiteiten. Wil Nederland daarvan profiteren, dan vraagt dat om een slagvaardig overheidsbeleid, zodat wetgeving de groei stimuleert en niet blokkeert. Netelenbos riep op om, net als in Noorwegen en Duitsland, een Nationale Code voor de regulering van werkschepen met spoed te introduceren, waardoor het vestigingsklimaat voor deze tak van de maritieme industrie aantrekkelijker wordt. (voorbeeld: nu valt iedereen die op een werkschip zit onder de regelgeving voor zeevarenden, ook al zijn het bijvoorbeeld mecaniciens)

Level Playing Field
De zeevaart is de sector die wereldwijd het meest footlose is van alle industriële activiteiten en landen concurreren hevig met elkaar. Daarom moet Nederland niet uit de internationale pas lopen. Geen koppen op internationale regelgeving, maar ook geen inspectiebeleid dat volstrekt geen rekening houdt met de internationale prioriteiten of gebaseerd is op eigen nationale prioriteiten. Dit verstoort het vestigingsklimaat in hoge mate. De minister van IenM meldde al op de ledenvergadering van de KVNR in november dat ze het met de reders eens is. Het jaar 2014 moet het jaar worden, waarin spijkers met koppen worden geslagen.

Piraterij
Nu Frankrijk ook private armed guards toestaat op haar schepen is Nederland het enige land in Europa dat dit nog niet toestaat. Zelfs het toegezegde wetsontwerp dat de inzet van gewapende private beveiligers mogelijk moet maken is nog niet verschenen. In het belang van een gezonde concurrentieverhouding is het dringend noodzakelijk dat er een interim-regeling komt.

Zwavel
Vanaf 1 januari 2015 mogen schepen die varen in de SECA-gebieden (Noordzee, Oostzee, Engels Kanaal) niet meer zwavel uitstoten dan 0,1 % (nu: 1,0%) Dit is nog 1 jaar te gaan. De noodzakelijke investeringen in scrubbertechnologie of in het retrofitten van schepen naar LNG kunnen door veel reders niet worden gerealiseerd, omdat banken geen leningen verstrekken. Dan rest veel reders geen keus dan over te schakelen naar de hele dure laagzwavelige brandstof. Netelenbos deed een dringend beroep op de overheid om de in oprichting zijn de Nederlandse Investeringsinstelling (NII) II de benodigde leningen te laten verstrekken. De reders vragen geen subsidie, zij vragen leningen, die naar verwachting binnen enkele jaren kunnen worden terugverdiend.

Leerstoel rederijkunde
De redersvereniging ondersteunt actief de innovaties bij haar leden, via het nieuw leven inblazen van de Leerstoel Rederijkunde. Op de nieuwjaarsbijeenkomst ondertekenden de heer Rikken namens de Stichting Leerstoel Rederijkunde en professor Baller namens de TU Delft (TUD) daarvoor een samenwerkingsovereenkomst. Het doel van dit aparte onderwijsprogramma is de TU-studenten intensiever kennis te laten maken met de rederijwereld en om de instroom van academisch geschoolde werknemers op de rederijkantoren te vergroten. De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van vijf jaar. De KVNR zal via de stichting Leerstoel Rederijkunde de opleiding financieren.

Meer… KVNR

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jun 2018 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >

Open dag Eemshaven zaterdag 23 juni

Op zaterdag 23 juni van 10.00 tot 17.00 uur organiseert Groningen Seaports een Open Dag in de Eemshaven. Een veelzijdig programma voor jong en oud. Van informatietochten met bussen tot wateractiviteiten en er is een groot plein met foodtrucks en activiteiten.

Centrale punten in het hele programma zijn het bedrijf Wijnne Barends en het gebouwencomplex Nijlicht. Op het terrein van Wijnne Barends is een  groot ‘gezelligheidsplein’ ingericht met foodtrucks, springkussens, een bungee trampoline, schmink en muziek. In Nijlicht vindt een informatiemarkt plaats, waar onder andere de firma’s TenneT, Lagerwey, Aldel, Rob Ubels Waddenribtochten en Theo Pouw acte de présence geven. Deze bedrijven zullen onder andere aandacht schenken aan de vacatures die er zijn of komen en geven een doorkijkje in alle lopende en toekomstige projecten in en nabij de Eemshaven.

Rondritten per bus
Er rijden er voortdurend bussen vanaf NS station Eemshaven, Wijnne en Barends en Nijlicht rond volgens het bekende ‘hop on hop off’ systeem. Deze route leidt de bezoeker langs allerlei bedrijven en projecten in de haven.

Wateractiviteiten
Natuurlijk is de haven ook vanaf het water te bekijken. Zo biedt AG Ems (Borkumlijn) twee gratis rondvaarten aan. Verder wordt de hoogste windturbine van Nederland, David van de firma Lagerwey, opengesteld voor het publiek, opent het Zeemanshuis haar deuren, kun je terecht bij Restaurant Diekgat, waar ook Ron Burema RIB varen zich presenteert en ligt de Ecolution van Wubbo Ockels in de haven. En nog veel meer!

Extra treinen
Speciaal voor de open dag heeft Arriva haar dienstregeling voor het treinvervoer naar het nieuwe treinstation Eemshaven – die normaal is afgestemd op de vaartijden van de boot naar
Borkum – uitgebreid. Bezoekers kunnen de hele dag door gebruik maken van de trein. Hiervoor is zelfs een extra voordelig dagticket beschikbaar, waarop kinderen tot en met 11 jaar gratis meereizen. Vanaf half negen rijdt de trein ieder half uur vanuit Groningen naar de Eemshaven. De laatste (extra) reismogelijkheid vanuit de Eemshaven vertrekt om 17:52 uur richting Groningen.

Auto
Komt u toch met de auto, dan is er parkeergelegenheid in de omgeving van Nijlicht, het Zeemanshuis en bij Wijnne Barends. Borden geven dit aan bij binnenkomst in de haven.

Programma
Vanaf 15 juni is het definitieve programma te zien op www.groningen-seaports.com

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >