Rotterdam en TU helpen Sohar met veiligheid

Sohar ijzerertsterminal 800x600_JINDALL_11

Het Havenbedrijf, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de TU Delft gaan de haven van Sohar, in het noorden van Oman, helpen met de verdere professionalisering van de veiligheidshandhaving in het haven- en industriegebied. Daartoe ondertekenden onlangs havenmeester René de Vries, André Toet (CEO Sohar Industrial Port Company), Arjen Littooij (directeur Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond) en Ron Massink, supervisor Delft TopTech, een contract. Dat gebeurde te Rotterdam in het World Port Center, het hoofdkantoor van het Havenbedrijf.

De Rotterdamse haven in het Midden Oosten – het Havenbedrijf is voor 50 procent eigenaar van de Sohar Industrial Port Company – is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid. De groei vraagt nu ook extra maatregelen op het gebied van veiligheid en openbare orde. Zowel op het water, als in het haven- en industriegebieds en de omringende locaties.

De Nederlanders gaan een raamwerk opzetten voor veiligheid, risicomanagement en betrouwbare incidentenbestrijding. In eerste instantie zal daartoe een risico-analyse plaatsvinden. Daarna wordt dan het veiligheidsplan geformuleerd. Het is de bedoeling dat de uitvoering daarvan zal plaats vinden onder auspiciën van de Sohar Industrial Port Company (SIPC) zelf. De Nederlanders zullen dan een en ander begeleiden.

50 miljoen ton
De haven van Sohar is onder leiding van de SIPC de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een voor de regio belangrijke chemie- en industriehaven. Dit jaar zal de overslag waarschijnlijk stijgen naar circa 50 miljoen ton. Dat is net zoveel als de overslag van Europese havens als Constantza, Genua of Duinkerken. Sohar heeft veel petrochemie en een belangrijke ijzerertsterminal van het Brazilaanse Vale waar hun grootste schepen (400.000 ton) kunnen arriveren. In 2013 is de SIPC begonnen een nieuwe containerhaven te ontwikkelen. Deze week werd er nog een grote aluminiumfabriek geopend.

Meer… Port of Rotterdam