Shipyard De Hoop tekent opdracht voor tien zeer geavanceerde Platform Supply Vessels

Shipyard De Hoop kondigt met trots aan, dat zij een contract hebben getekend voor de levering, zowel het ontwerp als de bouw, van tien Platform Supply Vessels (PSV) aan Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC). ADNOC heeft begin 2013 de inschrijving voor deze opdracht geopend en na een technische prekwalificatieronde is het aantal gegadigden teruggebracht tot slechts een beperkt aantal geschikte internationale kandidaten. De inspanningen van Shipyard De Hoop werden tijdens de laatste (commerciële) selectieronde bekroond met deze prestigieuze opdracht, omdat zij het meest technisch geavanceerde ontwerp tegen concurrerende voorwaarden konden leveren. Deze opdracht van tien schepen betekent niet alleen een enorme impuls voor De Hoop, maar ook voor de lokale industrie én de Nederlandse economie. Het eerste schip zal begin 2015 klaar zijn en de levering van de overige negen schepen wordt evenredig over bijna anderhalf jaar verdeeld. Met de overdracht van de laatste PSV zal deze opdracht eind 2016 worden afgerond. De volledige productie van de tien schepen zal worden verdeeld over de twee bouwlocaties van scheepswerf De Hoop, Lobith en Foxhol. De schepen zullen in de offshore olie-en gasvelden van de Verenigde Arabische Emiraten gaan opereren onder de werkmaatschappij ESNAAD, een onderdeel de ADNOC Group.

Deze schepen, met hoofdafmetingen van 65 x 15,8 meter (L x B), zullen een nieuwe evolutie van het beproefde PSV ontwerp van De Hoop inluiden. De vaartuigen voldoen aan de zware operationele voorschriften en milieueisen voor het werken in de Arabische Golf. Het ontwerp van deze PSVs zal het hoogst mogelijke DNV Environmental Regularity Number (ERN) van een viervoudig ‘99’ krijgen. Dit vertegenwoordigt de hoogste score in een optimaal gebruik van alle voortstuwers en het effect van een enkelvoudige storing of de slechts-denkbare enkelvoudige storing(en).

De dieselelektrische voortstuwing van het schip bestaat uit twee azimuth thrusters in het achterschip en twee boegschroeven voor. De rompvorm onder de waterlijn is geoptimaliseerd om de weerstand te verminderen, waardoor een operationele snelheid van 13 knopen bij het laagst mogelijke vermogen (2500kW) wordt behaald. De vorm boven de waterlijn is ontworpen om een zeer laag luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) te verkrijgen, hierdoor wordt de belasting van het boordnet in DP-modus aanzienlijk verlaagd. Het schip heeft drie generatorsets van 1600kW per stuk, aangedreven door medium speed diesels, om de voortstuwing en de overige verbruikers van stroom te voorzien. Het hoge redundantieniveau garandeert dat het schip volledig operationeel blijft, zelfs met één volledige generator set buiten werking. De PSV zal, tijdens laden/lossen bij booreilanden en productieplatforms, stationair op locatie worden gehouden met ‘dynamic positioning’ (Lloyd’s Class DP (AA) / DP2).

Voor dit technisch geavanceerde vaartuig zullen ook de kennis en ervaring van De Hoop op het gebied van luxe cruiseschepen van pas komen, bij de ontwikkeling van de hoogwaardige accommodatie. Hierbij worden de stringente eisen van ‘Lloyd’s Rules for Crew Accommodation Comfort’ gehanteerd, aan de hand waarvan deze PSV de CAC3 notatie zal worden toegekend. De op het voorschip gelegen opbouw biedt plaats aan 28 personen in eenpersoons of tweepersoons hutten met een eigen badkamer. De ruime accommodatie is voorzien van een geoptimaliseerd luchtbehandelingssysteem en vele andere faciliteiten, om de bemanning een zeer hoog niveau van comfort te bieden. De brug heeft de volledige breedte van het schip om rondom optimaal zicht te garanderen en omvat een uitgebreid pakket aan nautisch, navigatie-en communicatieapparatuur. De brugvleugels zijn in de brug geïntegreerd (en dus binnen en overdekt) en zijn beiden voorzien van een bedieningsconsole, waarmee alle relevante functies van het vaartuig kunnen worden bediend. Verder bestaat de accommodatie onder anderen uit royale kantoren, eetzalen, verblijf- en recreatieruimten, een keuken, een wasserij en opslagruimten. Om Islamitische erediensten en gebeden mogelijk te maken, wordt het dekhuis tevens van een gebedszaal voorzien.

Hoewel deze serie schepen hoofdzakelijk is bestemd voor offshore bevoorradingsdoeleinden, kunnen de PSVs ook dienen als basis voor een breed scala aan andere offshore-ondersteunende diensten, zoals stand-by diensten en brandbestrijding.

Hoofdafmetingen
Nationaliteit : Verenigde Arabische Emiraten – Abu Dhabi
Lengte, over alles : 65.00 m
Breedte, op de mal : 15.77 m
Holte, op de mal : 6.00 m
Diepgang, zomer : 4.85 m

Tankvolumes
Drinkwater : ca. 400 m³
Brandstof : ca. 640 m³
Boorwater : ca. 930 m³
Boorvloeistof : ca. 550 m³
Droog stortgoed : ca. 200 m³
Werkdek oppervlakte : 475 m2
Bemanning : 28 personen
Voortstuwingssysteem : Dieselelektrisch
Hoofdstroom generatoren : 3x 1600 kW
Hoofdvoortstuwing, achter : 2x 1250 kW
Boegschroeven : 2x 640 kW

Classificatie : Lloyd Register of Shipping
✠ 100 A1, Offshore Supply Ship / Stand-by Ship / Fire-Fighting Ship 1 (2400m³/h) WDL (5t/m²), *IWS, CG, ✠ LMC, UMS, NAV1, IBS, DP(AA), PCR (99)(99), IHM, CAC3, ECO (BWT, CRM, IHM, OW)

Descriptive notation : Green Passport

Meer… Shipyard De Hoop 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2019 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Geen evenementen Geen evenementen