Combifloat levert modulaire veerboot aan Panama

Combifloat gevestigd in Rotterdam, Holland, heeft met succes een modulair zelf aangedreven veerboot voltooid en geleverd aan klant VINCI Construction Grands Projets, Frankrijk in opdracht van Panama Canal Authority. VINCI zal de veerboot inzetten gedurende de bouw van het Panama Atlantic Bridge project.

In juli dit jaar heeft Combifloat van VINCI Construction de opdracht ontvangen voor het leveren van een modulaire veerboot, welke gebruikt zal worden tijdens de bouw van de Atlantic Bridge, die de oevers zal verbinden van het Panamakanaal aan de Atlantische ingang. In november 2012 heeft VINCI het contract ontvangen van de Panama Canal Authority om de Atlantic Bridge te bouwen.

Begin dit jaar is VINCI Construction gestart met de bouwwerkzaamheden in Panama en zocht een snelle en adequate oplossing om constructie materialen en voertuigen te vervoeren totdat de brug is voltooid in 2015. Combifloat in Rotterdam was in staat om de snelste, meest flexibele en economische oplossing te bieden volgens de eisen en project specifieke configuratie van de klant. Een andere belangrijke factor in het winnen van dit contract was de mogelijkheid van hergebruik van de modulaire Combifloat® pontons na voltooiing van het project voor een verscheidenheid aan toepassingen van de klant.

De veerboot, ‘Concepciόn’, bestaat uit 10 modulaire Combifloat® C-7 series pontons met een totale lengte van 48 meter, een breedte van 12 meter en een draagkracht van het dek van 150 ton. Teneinde een landing van de veerboot in de ondiepe oevers van het Panamakanaal mogelijk te maken zijn er twee ingebouwde Ballegooijen boegschroeven van elk 160 kW aan weerszijden van de pontons geïnstalleerd. Dit resulteerde in de benodigde maximum toegestane diepgang van de veerboot van slechts 80 centimeter, met behoud van een uitstekende manoeuvreerbaarheid van de ferry!

De ‘Concepciόn’ is gebouwd volgens Bureau Veritas (BV) classificatie regels en voorschriften en zal in Moerdijk worden gedemonteerd voor zeetransport naar Panama begin december. Vanwege de eenvoudige en simpele Combifloat® koppelingen en vergrendelingen, kan de veerboot in minder dan 10 dagen na aankomst in Panama weer worden geassembleerd. De verwachting is dat de ‘Concepciόn’ begin januari 2014 volledig operationeel zal zijn.

Bas de Jong, Managing Director van Combifloat, zegt: “Het winnen van deze opdracht toont de enorme flexibiliteit en veelzijdigheid van de Combifloat® modulaire pontons. Het voltooien van dit project van concept tot levering in slechts 10 weken is een belangrijke prestatie van alle betrokkenen. Mede dank zij de uitstekende prestaties van onze subcontractors Groeneveldt Marine Construction en Saltwater Engineering, beiden gevestigd in Papendrecht, waren wij in staat alle uitdagingen die vergezeld gaan met zo’n ‘fast track’ project als dit te overwinnen. De succesvolle uitvoering van dit project creëert volop kansen voor Combifloat in de toekomst, aangezien dit modulaire concept kan worden toegepast voor een grote verscheidenheid aan toepassingen. We zijn trots dat wij in staat zijn om in een korte periode een hoogwaardig product te kunnen leveren.”

De Atlantic Bridge ligt op 3 km ten noorden van de Panama Gatun sluizen, nabij de stad Colon en wordt de langste betonnen tuibrug met een lengte van 1.050 meter met een overspanning van 530 meter. De brug is de derde uitbreiding over het kanaal en zal slechts als verkeerverbinding dienen aan de noordzijde van de Isthmus.

Meer… Combifloat

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2019 >>
MTWTFSS
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Geen evenementen Geen evenementen