Eerste kadekranen RWG komen aan op hun bestemming

Maandag 25 november zullen de eerste diepzeekadekranen van Rotterdam World Gateway (RWG) arriveren. Hiermee wordt een volgende mijlpaal bereikt in de bouw van de vergaand geautomatiseerde containerterminal op de Tweede Maasvlakte die eind 2014 opengaat. De diepzeekadekranen, gebouwd en vervoerd door Zhenhua Heavy Industries Company (ZPMC), zullen afhankelijk van het weer en het getij in de ochtend aanmeren bij RWG. Deze reuzen, van maar liefst 127,5 meter hoog, hebben bijna twee maanden gedaan over hun reis van Shanghai naar Rotterdam. RWG is met de komst van deze kranen een stap dichter bij het realiseren van één van de meest veilige, duurzame en innovatieve terminals ter wereld.

De zogenoemde Super Post-Panamaxkranen zullen bij RWG ingezet worden op een diepzeekade van 1.150 meter lang. De kranen zijn speciaal ontwikkeld om de nieuwste generatie ‘Ultra Large Container Ships’ (ULCSs) af te handelen. Ze hebben een reikwijdte van maar liefst 24 rijen containers breed en zijn uitgerust met het zogenoemde ‘double trolley’ systeem. Dit systeem maakt het mogelijk om een container in twee stappen van een schip op een AGV (‘Automated Guided Vehicle’) te lossen. De AGV vervoert de container hierna volledig geautomatiseerd naar een tijdelijk opslaggebied op de terminal. In het geval van het laden van een containerschip geldt het omgekeerde proces.

Naast twee diepzeekadekranen staan er ook twee barge/feederkranen op het schip dat maandag bij RWG zal aankomen. Deze kranen worden ingezet op de 550 meter lange barge/feederkade. Alle kadekranen van RWG zijn volledig elektrisch en remote controlled, een innovatie die nog niet eerder op deze schaal is toegepast. Het proces van het laden en lossen van containers wordt vanuit de controlekamer op de terminal gemonitord en begeleid door procesoperators.

In oktober 2014 zal RWG operationeel worden. De terminal zal dan uitgerust zijn met elf diepzeekadekranen en drie barge/feederkranen. De overige kranen zullen de komende maanden geleverd worden. Verwacht wordt dat eind april 2014 alle kranen op de terminal van RWG zullen staan, klaar om snel, efficiënt en betrouwbaar containerschepen af te handelen.

Volgens Frank Keizer, Project Director van RWG, markeert deze dag een bijzonder moment voor de organisatie. “Met de komst van deze kranen is elk type equipment aanwezig op de terminal. De opbouw van de ‘Automatic Stacking Cranes’ is in volle gang en er zijn al meer dan 25 AGVs op de terminal gearriveerd. Verwacht wordt dat we binnenkort kunnen beginnen met testen”, aldus Keizer. Ronald Lugthart, Managing Director, voegt hieraan toe: “De containerterminal van RWG, de modernste in zijn soort, begint nu echt vorm te krijgen. Ik kijk uit naar het moment dat alle losse onderdelen op de terminal in samenhang getest gaan worden.”

Meer… Rotterdam World Gateway

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2019 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Geen evenementen Geen evenementen