Damen Shiprepair & Conversion heeft ‘Quick Docking/Fuel Saving’-pakket in gebruik

zij-aanzicht AP voor spec blad

Damen Shiprepair & Conversion heeft een nieuw, innovatief product ontwikkeld, het ‘Quick Docking/Fuel Saving’-pakket. Met dit aanbod kunnen schepen tussen de vijfjaarlijkse wettelijk verplichte surveys door een snelle en betaalbare extra dokbeurt krijgen, die uitsluitend ten doel heeft het brandstofverbruik terug te dringen.

Het eerste schip dat hiervan gebruik wilde maken, is inmiddels gedokt bij Damen Shiprepair Brest (Frankrijk). Het is de capesize bulkcarrier ‘Castillo De Catoira’, die wordt geëxploiteerd door de Spaanse onderneming Empresa Naviera Elcano. Damen verwacht dat er nog meer schepen van dit bedrijf naar haar reparatiewerven zullen komen.

Jos Goris is managing director van Damen Shiprepair Brest en bedenker van dit concept. Hij zegt: “We weten dat de weerstand van de romp door de jaren heen hoger wordt, wat aanzienlijke invloed heeft op het rendement en dus op de brandstofkosten. Door deze service aan te bieden, denken we mee met onze klanten, want wij beseffen dat brandstofkosten (met name in het huidige economische klimaat) een belangrijke rol spelen voor reders en bevrachters.”

Kees Jan Groen, commercial director van Damen Shiprepair & Conversion voegt eraan toe: “De prestaties van schepen en de invloed daarvan op het brandstofverbruik worden steeds belangrijker voor bevrachters. Reders kunnen zorgen voor toegevoegde waarde door ervoor te zorgen dat het schip voldoet aan de eisen van de bevrachtingsovereenkomst, en Damen kan zorgen voor toegevoegde waarde en ervoor zorgen dat onze klanten beter presteren.”

Wat is Quick Docking?
Bij het Quick Docking-pakket worden antifouling en nieuwe coatings aangebracht zodat de romp minder weerstand heeft. Bovendien worden de schroeven extra gepolijst en wordt de hoofdmotor weer nauwkeurig afgesteld. “Aan binnen- én buitenkant wordt alles geoptimaliseerd om zoveel mogelijk brandstof te besparen”. Door de motor en de voortstuwing te verbeteren en door coatings aan te brengen, wordt de prestaties van het schip aanzienlijk verbeterd”, aldus Jos Goris.

Damen verwacht dat de brandstofbesparende dokbeurt (die slechts een paar dagen in beslag hoeft te nemen) zichzelf in zes à acht maanden terugverdient, al hangt dit af van het type en de afmetingen van het schip. Voor dit pakket geldt een vaste prijs.

Het ‘Quick Docking/Fuel Saving’-pakket kan bij elke gewenste Damen Shiprepair & Conversion-werf worden uitgevoerd, dat wil zeggen bij maar liefst 40 droogdokken in heel Noordwest-Europa. “Wij willen reders en managers nieuwe en innovatieve diensten bieden die toegevoegde waarde opleveren voor hun klanten”, aldus Jos Goris.

Damen Shiprepair & Conversion is bezig met het ontwikkelen van andere ‘Quick Docking’-services, die in de nabije toekomst voor nog meer toegevoegde waarde moeten zorgen.

Meer… Damen