Cao-onderhandelingen Maasvlakte II geklapt

De onderhandelingen voor een cao voor de toekomstige werknemers van de nieuwe terminal in de Rotterdamse haven zijn afgebroken. De directie van het havenbedrijf APM Terminals Maasvlakte II komt met een eindbod richting de vakbonden.

Het nieuwe havenbedrijf biedt aan 270 havenwerkers van de al bestaande AMP terminal de mogelijkheid om vrijwillig over te stappen, maar onder slechtere arbeidsvoorwaarden. Zo zijn er grote loonverschillen, is er nog veel onduidelijk over de pensioenregeling, worden havenwerkzaamheden uitbesteed en wordt het mes gezet in de verlofdagen. Niek Stam, bestuurder FNV Havens: “En dat, terwijl ze wel de lading bij de huidige APM terminal gaan wegkapen.”

Maandagmiddag half drie komt een delegatie van de Belgische havenwerkersvakbond BTB een solidariteitsverklaring afgeven. Donderdag is er overleg met alle Europese havenvakbonden in Antwerpen.

Snijden in werkgelegenheid en loonkosten
Met de komst van de nieuwe terminal (APMT MVII) worden alle verhoudingen in de haven op de proef gesteld. Stam: “De nieuwe terminal brengt geen extra werk in de haven. Het tegenovergestelde is het geval: door de hoge mate van automatisering verdwijnen er per saldo 230 full time banen. Het uitsparen van 230 havenwerkers betekent bij een gemiddeld havensalaris jaarlijks een besparing van € 16 miljoen aan salariskosten. Automatisering kost ook veel geld, maar daar hebben wij niet om gevraagd.”

APMT MVII neemt alle Maersk Line lading mee naar de nieuwe terminal. Ook de reefercontainers gaan mee naar Maasvlakte II . Maar niet de reefermonteurs. Stam: ” Ze willen de reefercontrole uitbesteden aan een nog onbekend bedrijf, maar willen er niet voor zorgen dat de reefermonteurs daar gedetacheerd kunnen worden.”

Verder is de vakbond het oneens over de inschaling van bepaalde functies en wil de werkgever minder vakantiedagen gaan toekennen. Stam: “Wat wij vragen is niets extra’s, maar enkel wat ook al in de cao van de huidige APM Terminal is geregeld.”

De kapiteins van alle Maersk-schepen ontvingen afgelopen week al een brief van FNV Bondgenoten. Daarin waarschuwt de bond dat als Maersk de nieuwe terminal zal aandoen, voordat er een goede cao is afgesproken, haar schepen rekening moeten houden met internationale acties.

Meer… FNV