Havenbedrijf stimuleert slim gebruik data voor betere bereikbaarheid

‘Zonder data geen logistiek. Infrastructuur kun je efficiënter gebruiken met de hulp van moderne technologie’. Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam, spreekt vandaag – donderdag 26 september – in de schouwburg van Almere op het congres ‘Connections’ ter ere van 125-jarig bestaan van Arcadis en KNHM. Hij wil met het slimmer inzetten van data de Rotterdamse haven beter bereikbaar maken.

Het Havenbedrijf heeft deze eeuw méér dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in het verbeteren van de digitale infrastructuur in de haven door o.a. de aanleg glasvezelnetwerk, de oprichting van het ‘port community systeem’ van PortBase en het nieuwe management informatie systeem Hamis. Ze vormen nu de basis voor ‘het schip centraal’, een project waaraan alle nautische dienstverleners deelnemen met als doel om alle processen rondom een scheepsbezoek te stroomlijnen. Het Havenbedrijf treedt daarbij op als regisseur. De directeur van het Havenbedrijf verwacht dat door ‘het schip centraal’ aanzienlijk strakker gepland kan worden en de verblijftijd van scheepvaart in Rotterdam vermindert.

Verder gaat Paul in op de rol die het Havenbedrijf moet spelen bij het gebruik van data in het achterlandverkeer. Hij ambieert die van aanjager en wil traditionele partijen overtuigen van het belang om data beter te gebruiken. ”Het is achterhaald om te denken dat data macht is en dat het hebben van data je concurrentiepositie bepaalt,” Paul licht in dit verband twee projecten van het Havenbedrijf toe: Nextlogic en InlandLinks. InlandLinks maakt voor verladers (importeurs/exporteurs) en transportbedrijven de vervoersmogelijkheden vanuit Rotterdam over de Europese markt inzichtelijk. Het project verloopt succesvol. Inmiddels zijn meer dan 50 inland terminals aangesloten. Nextlogic staat nog in de kinderschoenen. Het gaat om samenwerking van alle betrokken partijen om te komen tot een betere planning van binnenvaartbezoeken in de haven van Rotterdam.

Vijfde modaliteit
Het Havenbedrijf is nu bezig met het opstellen van afwegingscriteria waardoor data in havens toegankelijker worden en het bedrijfsleven meer efficiencyvoordelen verkrijgt. Ronald Paul concludeert dat – door het slim gebruiken van data – de traditionele achterlandverbindingen pijp, auto, weg en water zodanig efficiënter kunnen worden gebruikt dat er in wezen sprake is van een vijfde modaliteit.

Meer… Port of Rotterdam