Eerste No Limit crewtender voor De Nul

NoLimitShipsJanDeNul

Jan de Nul Dredging heeft deze maand een derde No Limit vaartuig in gebruik genomen. De DN97 is de eerste No Limit 1640 Pro Crewtender en heeft zitplaatsen voor dertien passagiers. Eerder leverde No Limit Ships Shipyards twee survey schepen aan Jan de Nul. Het vaartuig wordt de eerste jaren gebruikt als crewtender en is zo uitgevoerd dat het in een later stadium met enkele aanpassingen kan worden ingezet als survey vaartuig.

‘Als je een tweede opdracht krijgt van dezelfde klant, kun je ervan uitgaan dat je goed werk hebt geleverd’, reageert directeur Albert Keizer. ‘Mag je ook een derde vaartuig leveren, dan is de klant niet alleen heel tevreden over het schip maar ook over de organisatie daarachter. En dat wil heel wat zeggen want Jan de Nul behoort wereldwijd tot de grootste en belangrijkste bedrijven in de bagger- en maritieme sector. Wij zijn dan ook heel trots dat deze organisatie ons een deel van haar vloot heeft toevertrouwd.’

Stoer, sterk, stabiel en zeewaardig
Iedere No Limit wordt aangepast aan het toekomstige gebruik. ‘Omdat dit vaartuig wordt ingezet als crewtender en veel in contact komt met andere schepen en bijvoorbeeld offshore installaties is de tube gevuld met schuim en extra verstevigd. De huid heeft een rek van 250 procent. Ook is een boarding systeem aangebracht op de boeg en zijn twee extra boarding systemen geplaatst aan bakboord- en stuurboordzijde op de bovenkant van het stuurhuis. Dat maakt het mogelijk om passagiers af te zetten op een hoger niveau dan gebruikelijk.’

Net als andere No Limit vaartuigen is ook de DN97 voorzien van de zo kenmerkende tube. ‘Mede dankzij die tube is het schip enorm stabiel’, vertelt Keizer. ‘De tube beperkt de rolbeweging en dat komt het comfort en de veiligheid van de passagiers en de bemanning ten goede. Daarnaast vergroot het de zeewaardigheid. In de praktijk blijkt dat golven tot 4 meter hoogte geen enkel probleem opleveren. Dat wil zeggen dat de DN97 ook met windkracht 9 en 10 rustig kan uitvaren.’

De Nul kiest voor Caterpillar
Op verzoek van Jan de Nul Dredging is de DN97 voorzien van twee Caterpillar C18 500 kW motoren. ‘De klant heeft goede ervaringen met Caterpillar en is zeer te spreken over het wereldwijde servicenetwerk’, weet Keizer. ‘Daarnaast is belangrijk dat deze motoren een zogenaamde continuous duty rating hebben. Ze zijn ontworpen om permanent op vol vermogen te worden belast.’

Orderportefeuille en goede vooruitzichten
‘De orderportefeuille is goed gevuld’, meldt Keizer. ‘Wij zijn bezig met de bouw van een speciaal aangepast No Limit 1640 Pro surveyschip voor het Duitse Wasser- und Schiffahrtsambt. Daarnaast leveren wij, in samenwerking met Barkmeyer Shipyards, dit jaar drie 22 meter tenders op voor het Nederlands loodswezen. Deze tenders maken deel uit van een opdracht voor vijf stuks.’

Voor de No Limit Pro serie is veel belangstelling. Deze vaartuigen zijn verkrijgbaar in drie lengtes: 16,40, 19,40 en 24,40 meter. Naar wens worden de schepen uitgevoerd als survey vaartuig, crewtender of een combinatie daarvan. Het grootste vaartuig, met een lengte van 24,40 meter, heeft accommodatie voor acht bemanningsleden en is speciaal ontwikkeld om langere tijd op zee te kunnen verblijven. ‘Wij hebben aanvragen ontvangen van bedrijven in binnen- en buitenland en op dit moment zijn wij in onderhandeling met diverse partijen in onder meer het Midden-Oosten en Rusland.’

Gezonde groei
No Limit Ships B.V. is opgericht in 1996 en heeft circa twintig medewerkers in dienst. Dankzij een hecht samenwerkingsverband met een aantal subcontractors kan waar nodig extra menskracht worden ingezet om de bouwcapaciteit te vergroten. De omzet is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld en ook dit jaar zal een groei worden gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar.

Specificaties No Limit 1640 crewtender
Lengte over alles 16,40 meter
Breedte over alles 5,26 meter
Diepgang 1,30 meter
Waterverplaatsing circa 32 ton
Brandstofvoorziening 4.800 liter
Drinkwatervoorziening 1.000 liter
Vuilwatertank 488 liter
Continu snelheid 19 knopen
Casco staal
Opbouw aluminium
Motor 2 x Caterpillar C 18, 500 kW

De crewtender is gebouwd onder Lloyds keur ( +100 A1 SSC PATROL MONO HSC G3 +LMC ) en vaart onder Belgische vlag.

Meer… No Limit Ships en Jan De Nul Group