AIS of PLB

Via de mail ontvingen wij van een “redder aan de wal” een vraag over het verschil tussen AIS en PLB. Een zeer goede vraag, vandaar onderstaand de vraag, gevolgd door ons antwoord.

Vraag
Op zeilersforum ben ik een discussie gestart over veiligheid aan boord voor de solo zeiler. Nu wordt er daar verteld dat een AIS-SART baken, die ik aan mijn zwemvest draag (EasyRescue AIS-Klasse-B S.A.R.T. Transmitter), niet geschikt is voor een solozeiler. Dit omdat deze apparaten alleen zouden werken, als er al naar je gezocht wordt en niet voor een nieuwe melding. Natuurlijk zegt de winkel waar ik hem gekocht heb dat het het juiste apparaat is. Nu kan ik me geen betere experts bedenken dan de KNRM. Is een dergelijk AIS-sart baken voldoende (nederlandse wateren) of moet ik wat anders hebben? Zo ja wat voor een systeem is geschikt? Ik ben benieuw naar het antwoord en de mensen van het forum denk ik ook wel.

Antwoord
Deze technische vraag is door de experts van de KNRM uitgelegd:

Het verschil tussen een PLB en een AIS SART zit hem in de gebruikte techniek.
Een PLB maakt gebruik van een radiosignaal op de 406 MHz. Deze wordt door zogenaamde COSPAS-SARSAT satellieten opgepikt en doorgezet naar het voor de positie relevante Kustwachtcentrum. De PLB maakt onderdeel uit van GMDSS en werkt dan ook wereldwijd.
De AIS-SART (wij noemen het AIS-PLB) maakt gebruik van AIS techniek. Deze zendt een radiosignaal in de VHF band uit en wordt door omringende scheepvaart ontvangen op de AIS apparatuur. Indien er een noodsignaal ontvangen wordt van een AIS-SART, zal er een tekst melding en een specifiek symbool worden getoond om aan te geven dat er sprake is van nood.
Naast ontvangst van een AIS-SART door omringende scheepvaart, wordt het signaal ook op de Nederlandse wateren door de Nederlandse Kustwacht ontvangen en verwerkt. Op basis van ontvangst van een noodsignaal van een AIS-PLB, zal de Kustwacht een zoekactie op de ontvangen positie ontvangen. De dekking voor ontvangst op de ruime binnenwateren is redelijk goed. Op de Noordzee wordt deze beperkt tot de afstand tot de kust.
De KNRM heeft bewust gekozen voor het gebruik van AIS techniek omdat wij werken vanuit de situatie dat wij in geval van nood zelf op zoek gaan naar een eigen bemanningslid. Daarnaast heeft de AIS techniek als duidelijk voordeel dat omliggende scheepvaart ook in staat wordt gesteld om hulp te bieden.
Indien men de wereldzeeën bevaart als Solozeiler, dan is niet een AIS-SART, maar een PLB (onderdeel van GMDSS) het meest verstandige middel.

Meer… KNRM