Revolutionaire damp opvanginstallatie operationeel

MVRU-1100 van MariFlex maakt einde aan ontgassen en stank binnenvaarttankers

Binnen enkele maanden kunnen binnenvaarttankers veiliger en sneller zeeschepen laden en lossen, dankzij de Mobile Vapour Recovery Unit (MVRU-1100) van het Vlaardingse bedrijf MariFlex. De mobiele installatie die begin dit jaar uit Amerika is overgevlogen is de afgelopen maanden operationeel gemaakt om tanks en tankers inert te maken, schepen te ontgassen en alle restdampen van de lading op te vangen en af te voeren.

Met de inzet van de MVRU kan de uitstoot van schadelijke gassen en dampen uit zee- en binnenvaarttankers in Nederland fors worden teruggedrongen. Nu ontgassen veel schepen hun ladingtanks nog in de open lucht, wat tot ongewenste emissies en stankklachten leidt. Met de inzet van de MVRU kunnen ze inert gemaakt worden, iets wat tegenwoordig verplicht is om zeeschepen te lossen. Ook kan de MVRU tijdens de ship to ship-transfer (STS) dampen afzuigen, opvangen en verwerken.

De engineers van MariFlex hebben de installatie de afgelopen maanden met hun eigen kennis en expertise aangepast aan de Nederlandse emissie-eisen. Op dit moment kan de MVRU 600 kubieke meter gas per uur verwerken en haalt daar 99,9 procent van alle koolwaterstoffen uit.

,,Nadat de installatie uit Amerika aankwam, bleek dat er toch nog aanpassingen nodig waren. We hebben ruim de tijd genomen om zeker te weten dat hij goed werkt. Nu zijn we hem verder aan het perfectioneren om uiteindelijk 1100 kuub per uur te kunnen verwerken,” legt managing director Gerd Jan van de Pol van MariFlex uit. Hij verwacht dat de MVRU in september volledig inzetbaar is.

MariFlex hoopt hiermee als eerste bedrijf het probleem van ontgassen te kunnen oplossen en het overpompen van lading tussen zee- en binnenvaarttankers in havens aanzienlijk te versnellen. Op zijn nieuwe locatie aan de Zevenmanshaven beschikt het bedrijf over een 60 meter lange steiger, waar binnenvaarttankers inert gemaakt kunnen worden. Andere potentiële klanten zijn tankerparken of binnenvaarttankers die ontgast of leeg gemaakt moeten worden voor reparatie, onderhoud, inspectie of schoonmaak.

Volgens commercieel directeur Edwin van Noord is de belangstelling voor de MVRU enorm. ,,We worden nu al benaderd door oliemaatschappijen die de installatie voor een jaar willen huren voor werkzaamheden in Amsterdam en Rotterdam. Nadat de eerste MVRU operationeel is zouden we er daarna meteen weer minimaal vier kunnen bouwen,” stelt hij.

De MVRU zuigt alle dampen uit het schip en stuurt die naar een koeling waar ze met behulp van stikstof weer vloeibaar worden gemaakt en opgevangen. Daarbij wordt de emissie van Vluchtige Organische Koolwaterstoffen (VOC’s ) tot de wettelijke waardes gereduceerd. Het apparaat heeft de afmeting van een 20 voets container, weegt ‘slechts’ 5 ton en is daardoor overal mobiel inzetbaar. De techniek is ontwikkeld door het Amerikaanse Purgit en door MariFlex aangepast, verbeterd en geschikt gemaakt voor de Nederlandse markt.

Meer… Mariflex

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >