Imtech Marine ontvangt meerjarige opdracht voor modernisering van onderzeeboten

ImtechContractOnderzeeboot

Bij het Marine bedrijf vond op 13 mei de officiële start van de uitvoering van het Instandhoudingsprogramma Walrusklasse onderzeeboten (IP-W) plaats. Hierbij heeft de Defensie Materieel Organisatie (DMO) Imtech Marine Netherlands de opdracht gegund voor het uitvoeren van de Scheepswerktuigkundige-, Werktuigbouw¬kundige en Elektrische werkzaamheden. De opdracht, genaamd Instandhoudingsproject Walrusklasse (IP-W)IP-W, zal worden uitgevoerd bij het Marinebedrijf in Den Helder en loopt van 2013 tot 2020. IP-W omvat het uitvoeren van een veelheid aan modificaties, zoals het demonteren, monteren en installeren van apparatuur en systemen. Hiermee wordt bewerkstelligd dat de onderzeeboten tot minimaal 2025 doelmatig operationeel inzetbaar blijven. Een rode draad in dit grote, complexe project is de goede samenwerking tussen Defensie, de Nederlandse industrie en de kennisinstituten, met een belangrijke rol voor Imtech Marine.

Het programma behelst onder andere naast uitgebreide conserveringswerkzaamheden, vervanging van delen van de sonarinstallatie, vervanging van het periscoopsysteem door een optronische mast, vervanging van het Combat Management Systeem en Internal Communication systeem, aanpassingen aan een aantal platform systemen en de complete herinrichting van de centrale, radiohut en elektronische hut. Daarnaast speelt Imtech Marine een rol bij de installatie van de SATCOM systemen en het leveren van de nieuwe consoles voor de heringerichte commandocentrale.

‘Het is een prachtige uitdaging om deze klus binnen de geplande tijd in de beperkte ruimtes van een onderzeeboot met een groot team van monteurs, lassers, specialisten, bedrijfsleiders en veiligheidsexperts, te klaren’’, vertelt Harm Kappen, binnen Imtech Marine verantwoordelijk voor Marketing & Sales activiteiten in het marinedomein. Imtech Marine is sinds de jaren tachtig actief betrokken bij de Nederlandse Walrusklasse onderzeeboten. ‘Onze kennis en ervaring in het marinedomein, en in het bijzonder op onderzeebootgebied, komen bij deze opdracht goed van pas’, zegt Kappen. ‘Als elektrische systeemintegrator bedenken we binnen de beschikbare ruimte slimme en efficiënte oplossingen. In de voorbereiding zijn ontwerpzaken zoals ruimte-indeling, gewichtsverdeling, ergonomie en veiligheid ruimschoots en nauwgezet bekeken.’

Voortrekkersrol
Imtech Marine heeft sinds 2009 een voortrekkersrol bij de voorbereidingen voor deze omvangrijke modernisering. Twee projecten gingen vooraf aan de uitvoering; het Walrus Engineering Support Project (WESP) en het Production Engineering project (WESP-PE). Naast Imtech Marine waren ook de bedrijven Nevesbu en Verebus, Nedinsco, Technovia en TNO als kennisinstituut betrokken in deze voorbereidende projecten.

Het projectteam zal zeer nauw samenwerken met het specialistische onderhoudsteam van het Marinebedrijf. Het Marinebedrijf voert in dezelfde periode het Meerjarig Onderhoud uit. Een ander omvangrijk deelproject binnen IP-W is het opnieuw aanbrengen van de conservering. Deze opdracht is arbeidsintensief en bestaat uit het verwijderen van de huidige conservering, het waar nodig herstellen van de (druk)huid en het opnieuw conserveren.

Imtech Marine start in de tweede helft van 2013 met de werkzaamheden aan boord van Zr.Ms. Zeeleeuw. Daarna volgen de Zr. MS. Dolfijn, Zr. MS. Bruinvis en Zr.MS. Walrus. De vierde en laatste onderzeeboot moet in 2020 gereed zijn.

Meer… Imtech