APM Terminals Maasvlakte II verwelkomt de eerste kranen op Maasvlakte 2

APM Terminals Maasvlakte II

De eerste Automated Rail Mounted Gantry (ARMG) kranen zijn geleverd aan APM Terminals Maasvlakte II. Deze kranen zijn het eerste materieel dat geleverd wordt op de tweede Maasvlakte voor de nieuwe terminal in aanbouw. Met het aanbreken van deze nieuwe fase in de bouw is APM Terminals weer een stap dichter bij het realiseren van deze terminal van de toekomst.

APMT’s projectmanager Richard de Braak: “De engineering fase was interessant, maar nu gaat het werk echt beginnen.”

Met het overdragen van het eerste stackgebied op 4 maart j.l. door de civiele aannemerscombinatie TigeR is de weg vrijgemaakt voor het opbouwen van de eerste ARMG. APM Terminals Maasvlakte II heeft bij het Oostenrijkse bedrijf Hans Kuenz GmbH in totaal 26 ARMG’s besteld en twee railkranen voor de railterminal. Deze ARMG’s zorgen er voor dat er een nieuwe standaard gezet wordt voor productiviteit, veiligheid en betrouwbaarheid.

De ARMG kranen maken gebruik van een volledig geautomatiseerd systeem om veilig containers van truckopleggers en LAGV ’s (automatisch geleide voertuigen) te laden en te lossen. De twee railkranen, die later in 2013 worden geleverd, worden ingezet om treinen op de railterminal te laden en te lossen ten behoeve van het transport naar het achterland.

Levering en opbouw
De eerste twee ARMG’s zijn via de weg met ‘Convoi Exceptionelle’ geleverd in de nacht van zondag 24 maart op maandag 25 maart. Vanwege de grootte van het transport (30 meter breed) vond het vervoer van Hard (Oostenrijk) naar Maasvlakte 2 (Rotterdam) ’s nachts plaats. Het opbouwen van de eerste ARMG zal ongeveer een week duren, daarna zullen de automatische stackkranen in 2 à 3 dagen worden opgebouwd.

Aankomst eerste kadekranen en automatisch geleide voertuigen ( LAGV’s)

De komende maanden maakt APM Terminals Maasvlakte II zichtbare stappen in het realiseren van haar nieuwe terminal. In mei komen de eerste onderdelen voor de kadekranen binnen per schip uit Nantong, China en in juni dit jaar de eerste automatisch gestuurde voertuigen.

Managing Director Frank Tazelaar: “Het grondig testen van materieel en IT is een vereiste om de terminal van de toekomst, zoals wij die voor ogen hebben, optimaal te laten functioneren. Het op het afgesproken tijdstip afleveren van de eerste ARMG’s stelt ons in staat volgens plan te starten met de testfase.”

APM Terminals Maasvlakte II
De nieuwe terminal wordt 18 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 mio TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. De eerste gronduitgifte is 86 hectare. De terminal krijgt 2.800 meter diepzeekade waarvan 1.000 meter in de eerste fase wordt opgeleverd. De kademuur heeft een diepgang van 20 meter. Ook wordt een 500 meter lange barge/feederkade gebouwd met een diepgang van ruim 10 meter. Er komt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute. De terminal is eind 2014 operationeel. Met deze uitbreiding is de groei van APM Terminals en Maersk Line in Rotterdam ook op lange termijn gewaarborgd.

Meer… APM Terminals