Genk eerste Vlaamse terminal bij InlandLinks

Genk Inland Links Forto Haven GenkNieuwe afbeelding

De containerterminal van Haven Genk (België) heeft zich aangesloten bij InlandLinks. Hierdoor komt het totale aantal terminals op 32: 26 in Nederland, 3 in Duitsland en 2 in België. De terminal in Genk is trimodaal en heeft, waterzijdig, een capaciteit van 80.000 TEU per jaar. De kadelengte bedraagt 2000 meter. Er is tweemaal per week een binnenvaartverbinding met Rotterdam. Op het 40 hectare grote terrein, waarvan 7 hectare containerterminal, kan 5000 TEU opgeslagen worden. Hiernaast slaat Haven Genk (www.havengenk.be) ook stukgoed en bulklading op en over.

InlandLinks (https://www.inlandlinks.eu/nl) is het online platform voor containerterminals in het achterland met intermodale dienstverlening van/naar Rotterdam. De deelnemende terminals worden gepresenteerd op basis van geobjectiveerde en vergelijkbare criteria. Hierdoor zijn alle deelnemers in de logistieke keten beter in staat algemene en specifieke voordelen te identificeren, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het draagt tevens bij aan vergroting van het intermodaal vervoer per binnenvaart en trein van de zich in de komende 25 jaar verdrievoudigende containerstroom. Negentig procent van de Nederlandse achterlandterminals is deelnemer. Momenteel wordt het concept verder geïntroduceerd in Duitsland en België. InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam en is in samenwerking met de Vereniging van Inland Terminal Operators (VITO) ontwikkeld.

Verdrievoudiging
Rotterdam verwacht de komende 25 jaar een verdrievoudiging van de containerstromen. Vanwege de groei van de wereldhandel, de gunstige geografische ligging en de toename van zeer grote containerschepen met een capaciteit van rond de 20.000 eenheden elk. Van de totale overslag van circa 30 miljoen TEU in 2035, wordt naar verwachting 12 miljoen TEU aan- en afgevoerd met kleinere schepen van – en naar Europese havens. Ongeveer 18 miljoen TEU komt en gaat via intermodaal transport van en naar het achterland. Voor deze stroom moet InlandLinks betere en meer duurzame verbindingen zichtbaar maken.