Havenbedrijf stort € 290 miljoen terug aan Rijk en verhoogt dividend

wachtplaats 1KLEIN

Financieringspositie Havenbedrijf ontwikkelt zich positiever dan verwacht

Het Havenbedrijf Rotterdam maakt volgende maand € 290 miljoen over aan het Rijk. Dat is acht jaar eerder dan in 2005 gepland. Toen spraken het Rijk, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf af dat het Havenbedrijf in 2011 en 2012 in totaal € 726 miljoen van het Rijk kreeg als bijdrage voor de aanleg van Maasvlakte 2 en dat het Havenbedrijf vanaf 2021 verspreid over een aantal jaren hetzelfde bedrag als extra dividend aan het Rijk zou uitkeren. Naast deze eenmalige terugstorting van € 290 miljoen verhoogt het Havenbedrijf structureel het jaarlijkse dividend aan de gemeente met ca. € 13,3 miljoen en aan het Rijk met ca. € 5,5 miljoen. Paul Smits, financieel directeur van het Havenbedrijf: “De financieringspositie van het Havenbedrijf ontwikkelt zich gunstiger dan in 2006 verwacht. Onder andere doordat bij de aanleg van Maasvlakte 2 tot op heden nauwelijks tegenvallers zijn geweest, kost dat project ons minder dan waar we rekening mee hielden. We zijn vorig jaar het gesprek aangegaan met beide aandeelhouders. Door in goed overleg de afspraken uit 2005 aan te passen spreiden wij onze uitgaven over een langere periode. Dat is voor ons gunstiger. Tegelijkertijd komen we tegemoet aan het verzoek van de aandeelhouders om het dividend op korte termijn te verhogen. Per saldo keren we uiteindelijk hetzelfde bedrag uit aan dividend.”

In 2005 spraken het Rijk, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf af dat het Rijk € 726 miljoen zou bijdragen aan de aanleg van Maasvlakte 2. Dit bedrag werd door het Rijk in 2011 en 2012 overgemaakt. Daarnaast werd afgesproken dat het Havenbedrijf vanaf 2021 het dividend aan beide aandeelhouders zou verhogen tot 60% van de winst. De afgelopen jaren was dat ongeveer 35% van de winst. Het jaar 2021 was gekozen omdat het nieuwe havengebied tegen die tijd voor een behoorlijke stroom inkomsten zou zorgen.

Combinatie van ontwikkelingen
Dat het Havenbedrijf Rotterdam een deel van de zogenoemde Rijksbijdrage voor de aanleg van Maasvlakte 2 nu kan terugstorten én het dividend al vanaf 2013 kan verhogen komt door verschillende ontwikkelingen. De aanleg van de eerste fase van Maasvlakte 2 is tot op heden voorspoedig gegaan, investeringen in het bestaande havengebied zijn de afgelopen jaren lager uitgevallen dan geraamd en het Havenbedrijf heeft de operationele kosten goed in de hand gehouden, terwijl de overslag zich positiever ontwikkelde.

Betere spreiding uitgaven
Het Havenbedrijf heeft meerdere redenen om de afspraken te herzien. De eerste is dat het Havenbedrijf verwacht na 2021 honderden miljoenen te investeren in de ontwikkeling van de tweede fase van Maasvlakte 2. Met de nieuwe afspraken ontstaat een betere spreiding van uitgaven (dividend en investeringen) in de komende twee decennia. Afgesproken is dat de terugstorting aan het Rijk van € 290 miljoen en het extra dividend in mindering wordt gebracht op het na 2021 te betalen dividend. De gemaakte afspraken hebben dan ook geen effect op het lange termijn investeringsprogramma van het Havenbedrijf, nodig om de Havenvisie 2030 te realiseren.

Benutten leningsfaciliteiten
De tweede reden is dat op deze manier de in 2008 door het Havenbedrijf afgesloten leningsfaciliteiten maximaal benut worden. In 2008 werd op basis van de toenmalige prognose van inkomsten en uitgaven, en daarmee de hoeveelheid te lenen geld, het rentepercentage voor dat geld met een renteswap vastgezet. Deze loopt tot 2032 en kent geen bijstortverplichting. Met deze swap wist het Havenbedrijf hoeveel rente het de komende jaren moest betalen en dekte het zich in tegen het risico van een oplopende rente. Door de hiervoor geschetste gunstige ontwikkelingen leent het Havenbedrijf nu minder geld dan in 2008 verwacht. Door nu € 290 miljoen terug te storten aan het Rijk en het dividend te verhogen worden de financieringsfaciliteiten optimaal benut.

Tot nu toe ontvingen beide aandeelhouders 4% dividend over de waarde van het ingebrachte vermogen in het Havenbedrijf. De gemeente is voor 70,83% aandeelhouder, de Staat voor 29,17%. Samen ontvingen zij in 2012 € 65,1 miljoen regulier dividend: de gemeente € 46,1 miljoen en de Staat € 19 miljoen.

Meer… Port of Rotterdam