Minister Hennis doopt derde I-mast

Minister Hennis-Plasschaert tijdens de ‘doopplechtigheid’. Foto: Ministerie van Defensie

De geïntegreerde mast (I-mast) voor het in aanbouw zijnde patrouillevaartuig Groningen is vandaag in Hengelo in bedrijf gesteld. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert voltrok de ‘doopplechtigheid’.

“De wereld wordt er niet rustiger op en gevaar is dichterbij dan we vaak denken. Vanuit geografisch, maar ook vanuit een economisch oogpunt. Onze belangen liggen immers voor een groot deel in het buitenland. De krijgsmacht beschermt die belangen met deskundig personeel, maar ook flexibele en technologische oplossingen. Daar heeft Defensie het bedrijfsleven en de kennisinstituten bij nodig. De geïntegreerde mast is hier een prachtig voorbeeld van”, aldus de minister.

Met de inbedrijfstelling krijgt het derde schip uit de nieuwe klasse van Ocean-going Patrol Vessels (OPV) ‘oren en ogen’. Gerben Edelijn, topman bij Thales: “Door de innovaties uit het OPV-programma lopen we wereldwijd voorop op radargebied. Dit is mede te danken aan de vruchtbare samenwerking met het ministerie en kennisinstituten als TNO. Het ministerie is in dit geval de klant die de raderen in beweging zet.”

Plug & play
De mast kan nu op transport naar de Groningen waar hij als een zogenoemd plug & play-systeem wordt geïnstalleerd. Dit is het derde schip uit de Holland-klasse die in totaal uit 4 schepen zal omvatten. De schepen zijn bedoeld voor uiteenlopende (patrouille)taken, zoals piraterijbestrijding, anti-drugsoperaties en andere inzet ter bescherming van het handelsverkeer op zee. De schepen zijn verregaand geautomatiseerd waardoor slechts 50 bemanningsleden nodig zijn.

De geïntegreerde mast
Het Marinebedrijf bouwt de constructies en Thales Nederland levert de systemen. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de onderlinge afstemming en het testen. De geïntegreerde mast vormt een totaal nieuw concept. In de huidige situatie zijn alle sensor- en communicatiesystemen verspreid, terwijl nu alle sensoren en apparatuur bij elkaar zijn geplaatst.

Voordelen van de mast:

  • Een maand minder bouw- en testtijd;
  • Aanzienlijk betere prestaties vanwege 360° vrij zicht;
  • Het voorkomt dat de verschillende onderdelen elkaar storen;
  • Minder onderhoud door het ontbreken van bewegende delen;
  • De mid-life-upgrade kan grotendeels softwarematig

Meer… Defensie

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2019 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Geen evenementen Geen evenementen