Globale trafiek daalt, maar meer containers

Ladingen en lossingen op het Albertkanaal houden stand

Op het Albertkanaal werden vorig jaar nagenoeg evenveel ladingen en lossingen uitgevoerd als in 2011. De globale trafiek daalde daarentegen met 7% tot een vervoerde tonnage van ruim 37,4 miljoen ton. Het aantal behandelde containers blijft een stijgende lijn volgen.

“Het was al vroeger duidelijk dat we de sterke resultaten van 2011 niet zouden kunnen evenaren” verklaart Erik Portugaels, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart. In het topjaar 2011 werden meer dan 40 miljoen ton goederen vervoerd. “Vooral de afbouw van de staalindustrie in de Luikse regio speelt ons parten in de doorvaartcijfers: door het stilleggen van de hoogovens verliezen we jaarlijks een volume aan kolen en ertsen van ongeveer 3 miljoen ton, dit was in 2011 ook al voelbaar en werkte in 2012 sterk door in de globale resultaten. De kolen- en ertstrafieken naar Luik zijn definitief verloren. Toch komen ook van uit de Luikse regio positieve signalen: er lopen meerdere initiatieven om nieuwe logistieke activiteiten aan te trekken en dus ook nieuwe binnenvaarttrafieken.

De dalende trafiekcijfers zijn het gevolg van de economische crisis. Ook in de Vlaamse zeehavens werd er een daling van de trafiek genoteerd en dit heeft uiteraard een rechtstreeks gevolg voor de trafiekcijfers van de binnenvaart.”

Containers blijven stijgen
In 2012 werden er op het kanalennet van nv De Scheepvaart bijna 412.000 TEU-containers behandeld (TEU – Twenty feet Equivalent Unit). Dit is een stijging met 2,8% in vergelijking met 2011.

Deze blijvende groei is vooral te danken aan de dynamische aanpak van de containerterminals langs de kanalen. Deze terminals laden en lossen containers voor bedrijven in een straal van ongeveer 30 tot 40 kilometer. Ook bedrijven die niet direct langs een kanaal zijn gelegen, maken op die manier gebruik van de voordelen van de binnenvaart.

Ladingen en lossingen langs de kanalen blijven op peil
Ook de ladingen en lossingen langs het kanalennet van De Scheepvaart blijven ongeveer op het niveau van 2011. Op het Albertkanaal stijgen de ladingen zelfs met bijna 3%. De lossingen noteren een beperkte daling. De relatief goede cijfers van de lossingen en ladingen tonen aan dat het beleid van het aantrekken van watergebonden bedrijven zijn vruchten afwerpt, zelfs in moeilijke economische tijden.

Toekomstperspectieven
Alle indicatoren wijzen erop dat 2013 op economisch vlak nog een moeilijk jaar zal worden. Erik Portugaels houdt er dan ook rekening mee dat de trafiekcijfers dit jaar ongeveer op hetzelfde peil zullen blijven. Maar hij is ook gematigd optimistisch: “nv De Scheepvaart zal de inspanningen voor het aantrekken van watergebonden bedrijven verderzetten. Zelfs in moeilijke economische tijden blijft er een aanzienlijke vraag naar watergebonden bedrijfsterreinen: een bedrijf dat zich vestigt op een kanaaloever kan maximaal gebruik maken van de voordelen van de binnenvaart, onder meer omdat daardoor de overslagkosten worden beperkt”.

Vlaams minister Hilde Crevits voert samen met de Vlaamse Regering al geruime tijd een stimulerend beleid voor de bevordering van de binnenvaart. “De investeringen in watergebonden industrieterreinen van de voorbije jaren hebben op z’n minst een deel van het trafiekverlies kunnen goed maken en bieden economisch rendabele perspectieven voor investeerders.”

Meer… de Scheepvaart