JR Shipping vergroot continuiteitsperspectief containervloot

Met het slagen van een ingrijpend herstructureringsprogramma voor elf schepen, heeft rederijgroep JR Shipping het continuïteitsperspectief van haar containervloot aanzienlijk vergroot. Hiermee is de dienstverlening aan industriële klanten veiliggesteld. Betrokken investeerders hebben bij grote meerderheid met de nieuwe structuur ingestemd. Het bereikte resultaat stelt de rederij in staat haar eerder geformuleerde diversificatiebeleid weer op te pakken. Naast consolidatie van de containerfeeder vloot, gaat de aandacht uit naar de markt voor multipurpose schepen, gespecialiseerde rederijdiensten aan derden en ontwikkeling en exploitatie van serviceschepen voor de markt van offshore windmolenparken.

Die nieuwe structuur behelst de realisatie van een nieuw scheepsfonds, JR Fleet Fund CV, waarin elf schepen als bedrijfseconomische eenheid geëxploiteerd zullen worden. Het gaat om schepen die zijn gefinancierd door HSH Nordbank. Binnen de gekozen opzet heeft de bank zich bereid getoond om bestaande financieringsafspraken te herzien om aldus voor de komende jaren via aanzienlijke lastenverlichting voor perspectieven te zorgen. De belangrijkste faciliteiten die de bank biedt, zijn:

Een nieuwe stand still overeenkomst voor alle betrokken schepen tot eind 2013
Versoepeling van de aflossingsafspraken na deze aflossingsvrije periode
Een significant lager rentepercentage

De elf schepen die op 18 december 2012 aan JR Fleet Fund CV zijn overgedragen, variëren in klasse van 750 tot 1.440 TEU. In totaal vertegenwoordigen zij een capaciteit van meer dan 10.000 TEU die nu, dankzij de getroffen maatregelen, voor de industrie behouden blijft. De scheeps-CV’s die van oorsprong juridisch eigenaar zijn van de afzonderlijke schepen, hebben nu elk een percentueel aandeel in JR Fleet Fund CV, vastgesteld op basis van de zogeheten Eigen Vermogen Recovery Ratio, een objectieve rekeneenheid die de potentie voor vermogensherstel aangeeft.

Eerder dit jaar moest de rederij zich neerleggen bij het faillissement van enkele schepen, waarvoor op basis van diezelfde Eigen Vermogen Recovery Ratio moest worden vastgesteld, dat verdere financiële ondersteuning niet langer zinvol, noch verantwoord was. Voor schepen die wel aantoonbaar ‘redbaar’ zijn, blijft de rederijgroep tot het uiterste vechten. Met de nu gerealiseerde oplossing is een werkbare basis gelegd voor een nieuwe bedrijfsfase. Overigens beseft de rederijdirectie dat de kou nog lang niet definitief uit de lucht is. Naar het zich laat aanzien, wordt 2013 opnieuw een buitengewoon zwaar jaar. Voor 2014 wordt marktherstel voorzien, een kernvoorwaarde voor continuïteit. Tot dan heeft JR Shipping door tijdig de juiste maatregelen te treffen realistische uitgangspunten gecreëerd om de crisis te overleven en te blijven focussen op kwalitatieve maritieme dienstverlening. Hiervoor beschikt de rederij over een vloot van 18 containerfeeder schepen en 2 multipurpose schepen.

Meer… JR Shipping