Toppositie maritieme industrie moet gedragen worden door overheidsbeleid

Stevige industriesector is fundament onder een hoogwaardige diensteneconomie

Maken of breken? Deze vraag werd donderdag 13 december tijdens de Openbare Ledenvergadering van Scheepsbouw Nederland gesteld aan gastsprekers Rob de Wijk en Dany Jacobs. In Nieuwe of Littéraire Sociëteit De Witte in Den Haag gaven zij aan een publiek van ruim honderd maritieme professionals hun visie op het voortbestaan van de Nederlandse (maritieme) industrie.

Volgens Rob de Wijk, directeur van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS), is de situatie van de industrie in Nederland “zorgwekkend”. De overheid moet beseffen dat een stevige industriesector het fundament is onder een vitale hoogwaardige diensteneconomie. De economische crisis die is omgeslagen in een politieke crisis en gebrek aan samenhangende visie bij de overheid zijn de grootste redenen tot zorg. Er moet een brede strategie ter versterking van het verdienvermogen komen. Volgens De Wijk moet de overheid haar relaties met landen waar de Nederlandse industrie naar exporteert beter onderhouden. “In 2012 is er maar één officieel overheidsbezoek gebracht aan opkomende economische grootmacht China en daarbij was zelfs geen minister.” Daar komt nog bij dat Nederland meer en meer een ‘innovation follower’ wordt dankzij bezuinigingen op gelden die innovatie in Nederland moeten stimuleren. “De seinen staan op rood!” waarschuwt Rob de Wijk.

“Nederland lijdt aan hypochondrie”, vindt Jacobs, hoogleraar Industriële Ontwikkeling en Innovatiebeleid aan de Universiteit van Amsterdam en lector Kunst, Cultuur en Economie aan de hogescholen ArtEZ en HAN in Arnhem. In de ogen van Dany Jacobs is de positie van de Nederlandse industrie allesbehalve slecht. Volgens de Wereldbank neemt Nederland de vierde plaats in van grootste kenniseconomieën in de wereld. Nederland is ook na China, de Verenigde Staten, Duitsland en Japan de grootste exporteur in de wereld, als de havendoorvoer wordt meegerekend, dat blijkt uit cijfers van de Wereldhandelsorganisatie WTO. “Dat wat exporteert verdwijnt niet”, is Dany Jacobs van mening. Wel moet Nederland zich blijven vernieuwen met doelgerichte innovatieprogramma’s en daarnaast moet er meer controle zijn op roofkapitaal om gewin op korte termijn tegen te gaan. “Nederland moet blijven denken, maken en verkopen”, was Jacobs conclusie.

Scheepsbouw Nederland vindt het van groot belang dat de maritieme sector haar toppositie in de wereld behoudt. “We moeten brekend maken”, sloot voorzitter Sjef van Dooremalen de ledenvergadering af. “Onze kracht ligt in niches en daar moeten we op blijven inzetten.” Van Dooremalen deed de oproep om via alle mogelijk wegen bij de overheid het belang van een krachtig industriebeleid onder de aandacht te brengen. Scheepsbouw Nederland benadrukt de noodzaak van het stimuleren van innovatie en het versterken van relaties met overheden van opkomende economieën.

Meer… Scheepsbouw Nederland