Bakker Sliedrecht stapt in op niveau 3 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

De directie van Bakker Sliedrecht ziet het als haar plicht verantwoordelijkheid en betrokkenheid te tonen op maatschappelijk gebied. Een belangrijk onderdeel van Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (MVO) is het rekening houden met de omgeving en het milieu. Vandaar dat Bakker Sliedrecht vanaf heden haar beleid stringent zal afstemmen op het permanent reduceren van de eigen CO2-uitstoot en die van haar A-leveranciers.

Op de keper beschouwd is kwaliteit, milieu, duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen iets waar Bakker Sliedrecht zich al jarenlang praktisch actief mee bezighoudt. Werd dit vroeger vooral gedreven vanuit efficiency en kostenbesparingen, heden wordt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gedreven vanuit een plichtsgevoel naar de samenleving toe. “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een begrip dat niet meer weg te denken is uit moderne en op de toekomst gerichte bedrijfsvorming. Onze motivatie voor deze vorm van duurzaam ondernemen is dat Bakker Sliedrecht zich als toonaangevende specialist binnen haar vakgebied wil manifesteren als bedrijf dat uiterst serieus en verantwoord omgaat met de wereld. In principe zit het MVO beleid geworteld in de beginselen van ons ondernemerschap. Alleen had het begrip vroeger geen naam. Dat is pas iets van de laatste jaren,” stelt Algemeen Directeur Sjaak Verhoeven. In zijn optiek vormt MVO een niet te missen trend voor kleine, middelgrote en grote (inter)nationaal opererende bedrijven zowel als overheid- en non profit instellingen. Het biedt stabiliteit en continuïteit voor nu en in de toekomst. Naast het ethische aspect biedt MVO tevens de mogelijkheid tot het vergroten van marktkansen, het realiseren van concrete kostenbesparingen en positieve onderscheiding in de markt. Dit leidt direct of indirect tot de ontwikkeling van een beter en algemeen geaccepteerd bedrijfsimago.

“Innovatieve techniek levert een steeds belangrijkere bijdrage aan een gezonde leef- en werkomgeving en Bakker Sliedrecht is daar goed in,” vervolgt Verhoeven zijn relaas. “Al vanaf 1919 zijn wij dagelijks bezig met het ontwikkelen van energiebesparende systemen voor onze klanten. De Carbon Footprint van ons bedrijf – een inventarisatie van alle energieverbruikers – sluit goed aan bij het thema duurzaamheid, want het is niet alleen een kwestie van zeggen, maar ook van doen; er in geloven en er waarde aan hechten. Als electrotechnische dienstverlener ontwerpen wij voor onze klanten grote en complexe installaties voor een breed scala van toepassingen. Dankzij een bundeling van die technische know-how binnen ons eigen bedrijf kan een wezenlijke bijdrage aan de CO2-reductie worden geleverd. Wij zullen proberen zelf zo schoon mogelijk te werken door initiatieven te ontwikkelen op zowel operationeel als strategische niveau waarmee de uitstoot van CO2 kan worden gereduceerd.”

Bakker Sliedrecht conformeert zich aan de CO2-prestatieladder, welke door de Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) wordt gewaarborgd. De CO2-prestatieladder is een handig instrument om vorm en inhoud te geven aan duurzaamheid. Het gaat daarbij met name om energiebesparing, het efficiënt gebruik maken en hergebruik maken van materialen en het gebruik van duurzame energie. Volgens de gemaakte CO2-footprint van 2011 bedraagt de netto CO2-uitstoot van Bakker Sliedrecht 1853 ton. De organisatie heeft zich nu ten doel gesteld om over een tijdsperiode van 10 jaar een reductie op de CO2 uitstoot te realiseren van 20%. De doelstelling is gericht op de totale CO2-uitstoot waaronder ook het wagenpark en het vervoer (inclusief vliegreizen naar het buitenland) van de medewerkers valt. Om de doelstellingen te halen is er een CO2-reductieplan gemaakt ten aanzien van de continue verbetering van relevante bedrijfsprocessen en voorkoming van de vervuiling van het milieu. Het plan wordt gekenmerkt door een gestructureerde aanpak met duidelijke taak- en doelstellingen. Hierbij wordt onder andere de focus gelegd op het gebruik van schonere en zuinigere auto’s, het stimuleren van een carpoolregeling, toepassen van energiezuinige verlichtingsbronnen zoals LED voor de kantoren en werkplaatsen en het inkopen van groene en duurzame energie. De reductie zal elk half jaar worden geëvalueerd, waarbij de verschillende maatregelen die zijn genomen tegen het licht worden gehouden en worden getoetst op effectiviteit. Ten overvloede dient te worden opgemerkt dat het reductieplan als een taakstellende leidraad gezien moet worden.

Op woensdag 5 december 2012 is Bakker Sliedrecht officieel beloond voor haar ‘duurzame’ inzet en heeft Algemeen Directeur Sjaak Verhoeven uit handen van Sebastiaan ter Horst, certification manager bij Bureau Veritas, het certificaat volgens de norm CO2-Prestatieladder niveau 3 gekregen.

Meer… Bakker Sliederecht