Jaarcongres Ports & Hinterland 2012 slaat efficiencyslag

EUROPESE verladers en vervoerders zouden minstens 160 miljard euro kunnen besparen als ze de infrastructuur en vervoersmodaliteiten beter zouden benutten. Sergio Barbarino van P&G kwam met deze duidelijke boodschap. Dat kan door gezamenlijk gebruik te maken van beschikbare ladingcapaciteit, die van capaciteit op weg- en waterwegen en beter gebruik van elektronisch berichtenverkeer. Tot nu toe gaan er dagelijks zes treinen door de Eurotunnel, terwijl dat er 18 zouden kunnen zijn. De ECT terminal op de Maasvlakte verwerkt per maand ruim 200.000 documenten, waarvan ongeveer 100.000 nog steeds op papier worden aangeleverd.

Dat meldde managing director Paul Ham van ECT dochteronderneming European Gateway Services tijdens het door Management Producties gehouden Ports & Hinterland 2012. Hij lanceerde meteen de nieuwe applicatie E-Gate voor Iphone en android telefoons. Zo weten betrokkenen in het natransport precies waar ‘hun’ container zich bevindt.

Even daarvoor vertrouwde hij zijn gehoor toe dat “we het met zijn allen soms op een volstrekt achterlijke wijze doen”. Zijn voorbeeld van ouderwets ingesleten uitvoering van activiteiten in de logistieke keten was overduidelijk: dat van een enorme berg papieren documenten die ECT dient te verwerken. De containerterminal ontvangt zeker 70 procent van de import documentatie digitaal, maar slechts 20 procent van de exportdocumenten wordt op die efficiënte wijze gestuurd. En dan nog worden elektronisch aangeleverde documenten in voorkomende gevallen onnodig gevolgd door e-mails of uitgeprinte versies om zeker te zijn dat de melding is aangekomen.

Zoveel werd duidelijk tijdens het inhoudelijk succesvolle congres: verladers en intermodale vervoerders zullen nu een efficiencyslag moeten slaan in de hele logistieke keten. Het door het ministerie van infrastructuur & milieu geïntroduceerde kernnetwerk voor spoor- , weg- en vaarwegen naar het Europese achterland zal tot in de ‘haarvaten’ moeten worden onderhouden “want daar zitten de intermodale vervoerders en gebruikers”, én “de achterkant van Maasvlakte 2” zal nu op orde moeten worden gemaakt.

“De focus bij het ontwerp van Maasvlakte 2 was vooral op de ontvangende kant (aan zeezijde)”, zo riepen Moerdijk directeur Ferdinand van den Oever en wethouder Venlo Stephan Satijn. “Er zal nu een antwoord moeten komen op de vraag “hoe gaan de goederen verder. De volumes zullen toenemen, dus moet er nu worden gehandeld.”

Ports & Hinterland 2012 heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat alle bespelers van de logistieke keten oplossingsgericht zijn en samen willen werken aan ketenoptimalisatie. Dagvoorzitter Peter de Langen, hoogleraar Cargo Transport & Logistiek bij de TU Eindhoven kon aan het begin van het congres vaststellen dat Nederland op logistiek gebied wereldwijd op nummer 3 van de top tien staat, maar dat het een kwestie van voortdurend werken aan onderscheidend vermogen blijft.

Meer… Ports & Hinterland