Imtech, 82 miljoen euro maritieme service- en onderhoudsorders.

Royal Imtech N.V. (IM-AE, technische dienstverlening in en buiten Europa) maakt bekend dat het recent voor circa 82 miljoen euro aan nieuwe maritieme service- en onderhoudsorders heeft ontvangen. In haar maritieme activiteiten focust Imtech onder meer op groei van haar service- en onderhoudsactiviteiten en uitbreiding van het aantal servicevestigingen langs belangrijke scheepvaartroutes. Tevens is een Global Control Center ingericht dat, schepen 24/7 digitaal op afstand volgt. Dit is een belangrijke innovatie op de maritieme markt.

René van der Bruggen, CEO Imtech; ‘Imtech zet in de maritieme markt strategisch in op groei van haar service- en onderhoudsactiviteiten en een stevige uitbreiding van het aantal servicevestigingen langs belangrijke scheepvaartroutes. Inmiddels beschikt Imtech over meest het uitgebreide mondiale servicenetwerk in de maritieme markt. De servicevestigingen waren voorheen vooral gefocust op navigatie- en communicatietechnologie, maar bieden thans het volledige maritieme dienstenpakket van Imtech aan. Dit leidt tot cross-selling en verdere groei. De nieuwe orders vormen hiervan een goed bewijs. Een nieuwe ontwikkeling is schepen 24/7 digitaal op afstand te volgen. Dit biedt tal van nieuwe mogelijkheden voor Imtech.’

Imtech beschikt over meest uitgebreide mondiale servicenetwerk in markt
De maritieme service-activiteiten van Imtech ontwikkelen zich meer dan goed. Het aantal servicevestigingen is in 2012 stevig uitgebreid, onder meer door opening van vestigingen in Brazilië, Spanje, Schotland, België, de USA (hier zijn nu 17 servicevestigingen), China en langs de westkust van Afrika (onder meer Nigeria, Angola, Ghana, Congo, Gabon, Kenia). Daarnaast is Imtech in Afrika in staat maritieme services te verlenen langs de complete Afrikaanse westkust. Langs de noordkust en in Egypte was Imtech hier al actief. Recent werd ook in St. Petersburg in Rusland een servicevestiging geopend. Het mondiale servicenetwerk nadert hiermee de honderd vestigingen. Via deze nieuwe vestigingen wordt naast maritieme services ook andere technische oplossingen aangeboden, dit leidt tot een aanzienlijke ‘spin-off’. De ontwikkelingen in China vormen hiervan een goed voorbeeld met orders voor diverse geautomatiseerde brugsystemen, bijvoorbeeld voor Cosco Nantong. Het aantal maritieme onderhoudscontracten neemt verder toe. Recente onderhoudscontracten zijn er bijvoorbeeld afgesloten met grote shipmanagement partijen en diverse marines.

Global Control Center dat schepen 24/7 digitaal op afstand volgt
Een nieuwe ontwikkeling is dat maritieme services ook op afstand worden aangeboden. Hiertoe beschikt Imtech over een onlangs opgericht Global Control Center dat, schepen 24/7 digitaal op afstand volgt. Dit competentiecentrum, bemand vanuit Rotterdam, Houston (USA), en Singapore, kan zo scheepsbewegingen rond de aardbol volgen en stelt Imtech in staat om daadwerkelijk 24/7-dienstverlening te bieden in alle tijdszones op aarde. Scheepseigenaren en reders maken hier in toenemende mate gebruik van. Naast exploitatieverbetering – mede door onderhoud op afstand – maakt dit business intelligence en datamanagement mogelijk, een voor de markt nieuwe ontwikkeling met interessante groeiperspectieven. Dit digitale platform biedt klanten ook de mogelijkheid om op deze wijze data vanuit schepen te ontsluiten. Imtech biedt hierin een ondersteunende en faciliterende rol. Dit maakt eveneens toekomstige uitwisseling van deze data met data rondom scheepsbewegingen in havens, waarin Imtech ook een sterke speler is, mogelijk.

Meer… Imtech