No Limit Ships Shipyards bouwt speciaal peilschip voor Duitse opdrachtgever

 

No Limit Ships Shipyards bouwt in opdracht van het Duitse Wasser- und Schiffahrtsamt een volledig aan het werkgebied aangepast No Limit 1640 surveyschip voor de WSA-afdeling Cuxhaven. Het vaartuig heeft een beperkte diepgang die het mogelijk maakt ondiepe wateren en kribben op de rivier de Elbe te inspecteren en is zo robuust uitgevoerd dat het ook geschikt is voor de zware vaaromstandigheden in het buiten-Elbe gebied.

‘De Elbe staat bekend om haar sterke stromingen, snel wisselende en soms extreme waterstanden, gevaarlijke ondieptes en in de monding zwaar tij’, vertelt commercieel directeur Dick Westera. ‘In het buiten-Elbe gebied heerst ook een zwaar tij en deze omgeving is daarom berucht om de hoge steile golven die ontstaan in de zogenaamde stroom tegen wind situatie. Bij overheersende noordwestenwinden komt deze situatie bij ebstroom tweemaal zes uur per dag voor. De bemanning van het surveyschip moet in alle situaties veilig en goed kunnen werken. Vandaar dat wij, samen met de opdrachtgever, een aangepast No Limit vaartuig hebben ontwikkeld.’

Volledig zeewaardig onder alle omstandigheden
In verband met het vaargebied zijn de rompconstructie en het stuurhuis aangepast. ‘De vorm van het onderwaterschip is vlakker en daarmee ondieper en met meer dragend vermogen’, legt Westera uit. ‘De maximum diepgang bedraagt slechts één meter en de rompconstructie is zo robuust dat deze geschikt is voor gebruik boven steenachtige bodem. Omdat het zwaartepunt laag ligt, is de stabiliteit optimaal en de voor No Limit schepen zo kenmerkende tube zorgt voor extra opwaarts richtend vermogen bij slingerbewegingen.’

Speciale voorzieningen voor survey werkzaamheden
Het vaartuig wordt voorzien van hydrografische survey apparatuur. ‘De plaatsing hiervan gebeurt in samenwerking met de Noorse fabrikant Kongsberg’, vertelt Westera. ‘Voor het goed functioneren van deze apparatuur is het belangrijk dat de trillingen en geluiden vanuit het schip zelf geen verstoring van de gecompliceerde echosounders veroorzaken. De uiterst gevoelige sensoren worden beschermd opgesteld op zodanige wijze dat de aanstroming van water niet wordt verstoord. Dat zou immers de meetgegevens kunnen beïnvloeden.’

No Limit uniek in haar specialisatie
‘Onze klant was duidelijk op zoek naar een schip met heel specifieke kwaliteiten voor een werkgebied dat zowel de rivier als een ruwe zee omvat’, vertelt Westera is. ‘Dan kom je al snel uit bij No Limit. Voor zover wij kunnen nagaan, zijn wij de enige werf ter wereld die, naast de bouw van algemene werkschepen tot 30 meter lengte, gespecialiseerd is in de ontwikkeling en bouw van surveyschepen voor hydrografisch onderzoek.’

Orderportefeuille en nieuwe ontwikkelingen
Naast de bouw van dit schip voor de Duitse relatie werkt No Limit Ships Shipyards op dit moment aan de afbouw van vijf 22 meter tenders voor het Nederlands loodswezen. De opdracht is verworven in samenwerking met hoofdaannemer Barkmeijer Shipyards. Het laatste vaartuig van deze opdracht zal eind 2013 worden opgeleverd. Onderhandelingen met een al bestaande relatie over de bouw van een volgende No Limit werkboot zijn in een vergevorderd stadium. Deze opdrachtgever heeft in het verleden al No Limit vaartuigen afgenomen.

Sterke organisatie
No Limit Ships B.V. is opgericht in 1996. De organisatie telt twintig medewerkers in vaste dienst en maakt waar nodig tijdens de afbouwfase gebruik van een aantal subcontractors waardoor de capaciteit sterk wordt vergroot. De afgelopen vijf jaar is de omzet meer dan verdubbeld.

Vakbeurs Hydro 12 te Rotterdam
Van dinsdag 13 tot en met donderdag 15 november wordt in Rotterdam op de SS Rotterdam de internationale vakbeurs Hydro12 gehouden. Directie en medewerkers van No Limit Ships Shipyards zijn aanwezig op deze conferentie die vakinhoudelijk nieuws biedt met betrekking tot hydrografie. Het standnummer van de werf is P12. Alle informatie over het evenement is te vinden op de website www.hydro12.com

Specificaties No Limit 1640 surveyschip

Lengte over alles 16,40 meter
Breedte over alles 5,40 meter
Diepgang 1,00 meter
Waterverplaatsing circa 30 ton
Brandstofvoorziening 3.000 liter
Drinkwatervoorziening 400 liter
Vuilwatertank 500 liter
Maximale snelheid 11,5 knopen
Casco staal
Opbouw aluminium
Twee Motoren MAN D 2866 190Kw continue vermogen

Het surveyschip wordt gebouwd onder Lloyds keur.

Meer… No Limit Shipyards