Waterbus nog duurzamer met nieuw schip

Efficiënt rompontwerp voor snellere doorstroming tussen Papendrecht en Dordrecht

De nieuwe Waterbus
Waterbus onderhoudt dagelijks diverse veerdiensten tussen Rotterdam en Dordrecht en in de Drechtsteden. Dit gebied behoort tot het drukste scheepvaartverkeer van Europa. Waterbus vervoert jaarlijks zo’n 1,5 miljoen reizigers. Een van de drukste verbindingen in het netwerk is die tussen Dordrecht en Papendrecht (lijn 22). De nieuwste Waterbus, genaamd MERWEDAM, is specifiek ontworpen voor deze route.

De MERWEDAM is op vrijdag 28 september in Dordrecht gedoopt door Gedeputeerde Verkeer en Vervoer van provincie Zuid-Holland, mevrouw Ingrid de Bondt.

Duurzaam
De nieuwe Waterbus is een aluminium catamaran. Het lichtere gewicht en de rompvorm zorgen voor weinig waterweerstand, waardoor lichtere motoren nodig zijn. Naar verwachting wordt het gemiddelde brandstofverbruik gereduceerd tot een derde van het gemiddelde verbruik van de huidige schepen (van 80 naar 25 liter/uur). De opbouw van het schip is niet geverfd maar bestickerd en op tal van andere punten zijn gerecyclede materialen toegepast. Uiteraard is er alleen LED-verlichting gebruikt. Verder zijn er door de keuze voor aluminium minder onderhoudsmaterialen nodig.

MERWEDAM
De Merwedam is zoals eerder aangegeven volledig ontworpen voor deze route. Het overgrote deel van de reizigers neemt de fiets mee aan boord tijdens de 7 minuten durende oversteek. De huidige snelle ferry catamarans op deze route zijn daardoor bij drukke momenten qua indeling minder geschikt. Deze catamarans moeten daarnaast een langere afstand afleggen tussen de twee haltes. Met de Merwedam, die 2 kanten op vaart (double-end-ferry), wordt een enorme efficiëntie behaald. Er is ruimte voor 200 passagiers en 80 fietsen op het grote dek en het in-en uitstappen zal sneller en makkelijker verlopen door de brede loopplanken.

Specificaties
Lengte: 23.20 m
Breedte: 8:20 m
Diepgang: 1.70 m
Voortstuwing: 2x SISU Engine 180 HP met Veth drives -160CR

Daarnaast kan worden gemeld dat dit schip onder de nieuwste veiligheidsnormen is gebouwd.

Keuze Franse werf Alumarine Shipyard
Aquabus BV heeft in totaal 7 werven in de Europese Unie benaderd. Gekozen werf is Alumarine Shipyard (Couëron, Frankrijk), een kleine, gespecialiseerde werf, met optimale prijs-kwaliteit verhouding en ervaring in aluminium bouwen van veerschepen en patrouille boten voor de Franse staat.
Aquabus BV heeft er wel voor gekozen om lokale leveranciers te gebruiken voor bijvoorbeeld de voortstuwing (Veth propellers uit Papendrecht) en systemen (Alphatron uit Rotterdam) en materialen

(bestickering, OV-chipkaart apparatuur enz.).

BB GREEN
Als klap op de vuurpijl werkt Waterbus, samen met zuster-veerdienst Aqualiner uit Rotterdam, aan het zeer innovatieve project “BB GREEN” dat staat voor “Battery Boat Green”: een 100% elektrisch snel varend veerschip dat gebruik maakt van een innovatieve luchtkussentechniek. Samen met 7 Europese partners en financieel ondersteund door de Europese Unie wordt gewerkt aan een scheepstype waar het verminderen van weerstand/brandstofverbruik en golfhinder centraal staat. Dit 3-jarige project bevindt zich na een uitgebreide studie van technieken en materialen, alsmede sleeptankproeven met een proefmodel in Zweden, in de voorbereidingen op de bouw van een volwaardig testvaartuig. Deze zal uiteindelijk in het Waterbus gebied getest gaan worden. Een wereldprimeur voor het openbaar vervoer over water 2013.

Toekomstplannen
Naast de doop van de MERWEDAM heeft Aquabus BV een 2e schip in aanbouw, een kleinere Waterbus geschikt voor minder drukke momenten; “KLM-principe”: Cityhopper vs. Boeing 747. Het schip is toepasbaar in het hele systeem.

Daarnaast is Waterbus samen met opdrachtgevers Provincie Zuid-Holland en de Drechtsteden bezig met onderzoeken naar alternatieve brandstof/voortstuwingen waaronder LNG, elektrisch, waterstof en dual-fuel.

Over Waterbus
Waterbus is het grootste openbaar vervoer netwerk over water in Nederland. De snelle
schepen zorgen 365 dagen per jaar voor een comfortabele en leuke reis in de Drechtsteden en naar Rotterdam. De OV-chipkaart is geldig aan boord, er zijn ook losse (dag)kaarten verkrijgbaar. De fiets mag gratis mee.

Waterbus is een onderdeel van Aquabus B.V., een joint venture van Arriva Nederland en Koninklijke Doeksen.