Elektrische en langere goederentreinen in haven Amsterdam

Haven Amsterdam en ProRail openen maandag 24 september officieel de vernieuwde goederensporen aan de Aziëhavenweg en Westhavenweg. Met de vernieuwde emplacementen voor goederenvervoer is meer, schoner, stiller en vlotter railvervoer mogelijk in de Amsterdamse haven.

Het emplacement Aziëhavenweg is geschikt gemaakt voor elektrisch goederenvervoer en emplacement Westhavenweg voor langere goederentreinen tot 750 meter. Het westelijk havengebied voldoet daarmee aan de Europese richtlijnen: daardoor is verdere groei mogelijk.

Stiller, schoner, langer
De vernieuwing van beide emplacementen is efficiënt en duurzaam. Elektrische treinen zijn stiller en schoner dan dieseltreinen, langere goederentreinen leveren efficiency-voordeel op. De grond onder het emplacement Westhavenweg is bovendien schoongemaakt door ProRail.

Logistiek voordeel
Goederentreinen kunnen voortaan direct vanaf de Aziëhavenweg de Houtrakpolder in zonder eerst naar het Westhavenwegemplacement te hoeven rijden: aansluiting op het hoofdrailnet is een feit. Het niet meer hoeven omrijden scheelt behalve tijd en energie, ook schaarse capaciteit op het emplacement aan de Westhavenweg.

Goederenvervoer
Jaarlijks wordt in de regio Amsterdam vier miljoen ton goederen per trein aan- en afgevoerd. Dit varieert van olie, staal en kolen tot afval en auto’s. Het spoor is op de lange afstand een goed alternatief voor het wegvervoer. Amsterdam heeft bij Geldermalsen een aansluiting op de Betuwelijn, de goederenspoorlijn die loopt van de Rotterdamse haven tot aan de grens van Duitsland (bij Zevenaar). De Betuwelijn biedt railgoederenvervoerders een rechtstreekse, non-stop verbinding met het Europese achterland.

Haven Amsterdam werkt samen met ProRail in de Amsterdamse haven aan meer gebruik van het spoor voor goederenvervoer. Duurzaamheid en bereikbaarheid zijn daarbij kernbegrippen. Haven Amsterdam heeft de ambitie een van de meest duurzame havens in Europa te worden, met meer vervoer van goederen over water en rail en minder vervoer over de weg. Vervoer van goederen per spoor is klimaatvriendelijk, kosten-efficiënt, heeft een gunstige prijs-kwaliteit verhouding, is aanvullend op andere modaliteiten en is veilig en betrouwbaar.

Slimme haven
Haven Amsterdam is de vierde haven van Europa en wil een slimme haven zijn met als kern duurzame groei. Groei die banen en inkomsten oplevert en waarbij de haven op een slimme manier met beschikbare ruimte omgaat. Groei zonder aantasting van de kwaliteit van water, bodem en lucht. Groei waarmee inwoners van- en bedrijven in Amsterdam het havengebied nog meer gaan waarderen als interessant en aantrekkelijk. Dit wil Haven Amsterdam bereiken door intensieve samenwerking met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.

Meer… Port of Amsterdam