Japanse containerlijnvaart rederij Mol wint eerste EVO container lijnvaart award

De Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL) is door EVO-leden aangewezen als de best presterende container lijnvaart rederij in de periode mei 2011 tot mei 2012. De rederij kreeg vandaag op het EVO hoofdkantoor in Zoetermeer de eerste Container Liner Shipping Award uitgereikt. In samenwerking met het International Business Project van de Erasmus Universiteit deed EVO onderzoek onder haar leden naar hun ervaring met container lijnvaart rederijen. Opvallend is dat het oordeel van Nederlandse verladers over de service van rederijen in het algemeen mild is. Gemiddeld scoren de rederijen een zeven (op een schaal van één tot tien) voor hun serviceverlening. Volgens EVO is er voor sommigen nog veel werk aan de winkel, maar de meeste reders zijn op de goede weg.

MOL
De Japanse rederij MOL scoorde het beste bij de EVO-leden. Uit het onderzoek bleek dat met name op de vier belangrijkste aandachtsgebieden MOL zijn zaken goed op orde heeft. MOL scoort bovengemiddeld goed op beschikbaarheid van slots, de betrouwbaarheid van leveringstijden, de prijs-kwaliteitverhouding en de transparantie van berekende prijzen. Ook waarderen de ondervraagde leden de accurate documentatie van de Japanse rederij zeer hoog. MOL is met name de favoriet van de kleinere deelnemende verladers. Omdat MOL het op alle criteria gemiddeld het beste heeft gedaan, heeft de vice-president van MOL, de heer Konishi, vandaag de EVO Container Liner Shipping Award 2012 in ontvangst kunnen nemen uit handen van de voorzitter van de EVO Raad van Zeeverladers, Martin Commandeur.

Niet alleen tevredenheid
Verladers willen graag meer helderheid over de opbouw van toeslagen in de containerlijnvaart en maken zich zorgen over de onbetrouwbare prijsontwikkeling in deze markt, zo weet EVO. Het onderzoek bevestigt deze zorg, omdat de verladers de reders over het algemeen een mager zesje gaven voor prijsflexibiliteit en een zesplus voor prijstransparantie. Deze scores liggen het verst onder het gemiddelde van een zeven. Daarnaast scoren rederijen ook ondergemiddeld op beschikbaarheid van slots, mogelijkheden om speciale producten te vervoeren en betrouwbaarheid van de reisduur. Bovengemiddeld scoren de rederijen op verzorging van documentatie, accuraat factureren en tracking-and-tracing mogelijkheden.

De Container Liner Shipping Award
Het onderzoek naar de prestaties van containerlijnvaart rederijen, met daaraan gekoppeld de Award, is een nieuw initiatief van verladersorganisatie EVO en wordt jaarlijks herhaald. De resultaten en conclusies van het onderzoek in 2012 zijn gebaseerd op 126 volledig ingevulde enquêteformulieren door verladende bedrijven die in Nederland zijn gevestigd. 1300 leden staan in de EVO-administratie te boek als zeeverlader.

Meer… EVO