Railwerkzaamheden container terminal APM Terminals gestart

Na Dura Vermeer Infrastructuur heeft nu ook Dura Vermeer Railinfra zich gevoegd bij de werkzaamheden voor APM Terminals op de Tweede Maasvlakte. Dura Vermeer is als onderdeel van de combinatie TigeR (GMB, Dura Vermeer en Imtech) verantwoordelijk voor de realisatie van de infrastructuur voor deze nieuwe containerterminal.

Dura Vermeer Infrastructuur startte al in april met de eerste werkzaamheden op het terrein. Inmiddels is de locatie ingericht en bemand en zijn de volgende werkzaamheden reeds in uitvoering:
• Riolering ( ca. 13 km aangebracht)
• Kabels, leidingen en mantelbuizen
• Grondwerkzaamheden ca. 200.000 m3
• Bluswaterleiding
• Kabeltrekputten
• Railwerkzaamheden

Railterminal
In opdracht van combinatie TigeR is Dura Vermeer Railinfra verantwoordelijk voor het realiseren van perceel 2, te weten de aanleg van de railterminal en de kraanbanen op de kade en de stacking yards.
In deze fase worden 8 wissels, 4 x 900 meter spoor en 4 overwegen over 4 sporen voorzien. Over de railterminal heen komt een containerkraan te rijden op een kraanbaan met een onderlinge afstand van 40 meter. Deze kraanbaan heeft een lengte van 800 meter. De eerste fase is in december 2012 gereed.

Overrijdbare kraanbaan
De overige faseringen I t/m IX worden tussentijds opgeleverd, waaraan bonusdata zijn gekoppeld. Deze faseringen omvatten nog 19 km kraanbaan in ballast en 3 km kraanbaan op de kade. Eén kraanbaan, ca. 500 m1, wordt overrijdbaar gemaakt voor de AGV’s (Automatic Guided Vehicles’s) die de containers op de railterminal zullen verplaatsen. Het projectteam van Dura Vermeer Railinfra onderzoekt momenteel enkele technische mogelijkheden en neemt hierin ervaringen van bestaande containerterminals mee.

De veiligste terminal ter wereld, van realisatie tot exploitatie
TigeR heeft net als APM Terminals de ambitie het project te realiseren met nul ongevallen en nul omgevingsincidenten. TigeR besteedt veel aandacht aan het veiligheidsbewustzijn en het betrekken van de werknemers op de werkvloer. Voor alle items -Health, Safety, Security en Environment- zijn subdoelstellingen vastgesteld die een bijdrage leveren aan de hoofddoelstelling. Om de doelstellingen te bereiken, is een grote mate van veiligheidsgehoorzaamheid, risicobewustzijn en veiligheidsbewustzijn noodzakelijk. Om dit te bereiken focust TigeR zich op ‘houding en gedrag’ van alle betrokkenen en wordt men beloond in geval van gewenst gedrag of aangesproken in geval van ongewenst gedrag. Voor Dura Vermeer Railinfra zijn veel doelstellingen die worden gesteld goed aansluitbaar en inpasbaar aan de eisen die door ProRail worden gesteld aan erkende spooraannemers.

APM Terminals Maasvlakte II
De nieuwe terminal van APM Terminals wordt 180 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. De eerste gronduitgifte is 86 hectare. De terminal krijgt 2.800 meter diepzeekade waarvan 1.000 meter in de eerste fase wordt opgeleverd. De kademuur heeft een diepgang van 20 meter. Ook wordt een 500 meter lange barge/feederkade gebouwd met een diepgang van ruim 10 meter. Er komt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute. Het eerste deel is eind 2014 operationeel. Met deze uitbreiding is de groei van APM Terminals en Maersk Line in Rotterdam ook op lange termijn gewaarborgd.

Meer… Dura Vermeer