Veka-Group bouwt catamaran voor offshore markt

Veka-Group bouwt een serie catamarans voor de offshore markt. Het schip is specifiek ontwikkeld voor crew tendering en biedt daarnaast voldoende dekruimte voor het transport van drie 10 ft containers. Het eerste exemplaar, bestemd voor een exploitant van een windmolenpark, wordt medio september opgeleverd.

Stabiel, snel en zuinig
‘Een monohull ligt zonder hulpmiddelen bepaald niet stabiel op de golven’, stelt Veka projectmanager Robin Sijbrands. ‘De bijzondere eigenschap van een multihull is juist dat hij nauwelijks rolt. Aan boord van een multihull worden mensen veel minder snel zeeziek. Bovendien is een catamaran veel sneller dan een monohull. De “windfarm catamaran” heeft een lagere weerstand, een hogere stabiliteit en, dankzij haar bijzondere ontwerp, een aanmerkelijk lager gewicht en dus een aanzienlijk lager brandstofverbruik.’

Sijbrands spreekt van een ‘bijzonder slimme constructie’. ‘De accommodatie is niet later op de romp geplaatst maar vormt één geheel met de romp. Daardoor is de constructie niet alleen sterker maar ook lichter. Met gelijke afbouw en voorzieningen is de “windfarm catamaran” circa 20 procent lichter en heeft zij een brandstofverbruik dat rond de 20 procent lager ligt dan traditioneel gebouwde catamarans. Aangezien dergelijke schepen veel vaaruren maken, is dat laatste kostentechnisch gezien erg belangrijk.’

Ruim en veilig
Aan boord is ruimte voor twaalf passagiers en drie bemanningsleden. Op het voordek kunnen twee 10 ft containers worden geplaatst. Het achterdek biedt plaats voor een derde 10 ft container. ‘De stuurhut is boven de verblijfsruimte van de passagiers geplaatst’, vertelt Sijbrands. ‘Op die manier heeft de schipper rondom uitstekend uitzicht en dankzij drie ramen in het dak is er ook zicht naar boven. Dit laatste is van belang op het moment dat de catamaran afmeert bij de uiteindelijke werkplek van de passagiers.’

Naar andere schepen bij het afmeren een stabilisatiesysteem en een Dynamic Positioning systeem nodig hebben voor het houden van een constante positie zijn deze voorzieningen bij de “windfarm catamaran” niet nodig. ‘Wij hebben een speciale robuuste fendering rondom het schip gemaakt. Op het moment dat de schipper met behulp van de waterjets en het motorvermogen de catamaran tegen de afmeerpaal drukt, ontstaat er zoveel frictie dat het schip blijft kleven op die positie. Dankzij die bijzondere eigenschap is overstappen, zelfs bij golven tot twee meter hoogte, volkomen veilig.’

Bijzondere voorzieningen
In het casco is in zowel het voor- als het achterdek een zware fundatie verwerkt. ‘Dat biedt de mogelijkheid een kraan te plaatsen voor het overboord zetten van containers of een ROV’, legt Sijbrands uit. ‘Op die manier kunnen ook onderwater inspecties worden uitgevoerd.’

Korte levertijden
Veka-Group heeft in Nederland, en ook daarbuiten, een groot aantal werven. Op de locatie waar de “windfarm catamaran” wordt gebouwd, heeft het bedrijf drie hallen ter beschikking van 60 bij 25 meter met een werkbare hoogte van 18 meter. ‘Wij kunnen, alleen al op deze locatie, tien catamarans per jaar bouwen’, vertelt Sijbrands. ‘Tussen ondertekening van het contract en de uiteindelijke oplevering ligt, afhankelijk van onze orderportefeuille, zes tot acht maanden.’

Tekeningen 24 meter versie liggen klaar
De huidige catamaran heeft een lengte van 19,40 meter. Gezien de belangstelling vanuit de markt heeft Veka-Group de tekeningen voor een 24 meter versie al gemaakt. ‘Wij zien het als onze taak vooruit te lopen op de ontwikkelingen’, stelt Sijbrands. ‘In de toekomst komen er ongetwijfeld meer parken op grotere afstand van de kust waardoor grotere schepen nodig zijn. Het zou te lang duren om pas te gaan ontwikkelen op het moment dat er een opdracht ligt. Wij hebben daarom zelf het initiatief genomen voor het laten maken van de tekeningen. Zodra hiervoor een opdracht binnenkomt, kunnen wij direct met de bouw beginnen.’

Multinationaal
Veka-Group is sinds 1988 actief in de maritieme sector. In haar bijna 25-jarig bestaan heeft het bedrijf een uitzonderlijke ontwikkeling doorgemaakt en is het concern uitgegroeid tot een allround maritieme dienstverlener. Naast de bouw van binnenvaartschepen, zeeschepen, werkschepen en luxe zeil- en motorjachten beschikt Veka over een eigen rederij en een eigen logistieke tak.

In Nederland behoren werven in Werkendam, Heusden, Lemmer en Wieringerwerf tot de Veka-Group. In het buitenland heeft het bedrijf werven in Tsjechië, Roemenië, Polen, de Oekraïne, Bulgarije, China en Servië. Dankzij diverse samenwerkingsverbanden kan Veka-Group ook terecht op locaties in Rusland, Vietnam, Egypte, Turkije, Frankrijk en Wit-Rusland.

Technische gegevens Catamaran 19m
Lengte: 19,40 meter
Breedte: 7,00 meter
Diepgang: 1,00 meter
Voortstuwing: 2 MTU 8V2000 M72 979 Pk
Waterjets: 2 Hamilton Jet HM 571
Maximum snelheid: 26 knopen
Drinkwatercapaciteit: 500 liter
Brandstofcapaciteit: 6.000 liter
Accommodatie: zitplaatsen voor 12 passagiers
bemanning: 3
dekruimte –> 73 m²
containers – > 3 x 10 ft (2 op het voordek, 1 op het achterdek)

Meer… Veka Group

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2019 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Geen evenementen Geen evenementen