Rederijgroep JR Shipping vraagt faillissement aan voor één van haar zwaarst getroffen containerschepen

Rederijgroep JR Shipping in Harlingen heeft voor één van haar zwaarst getroffen containerschepen faillissement aangevraagd. Het betreft de ‘containerfeeder’ m.s. Electron, sinds begin 2007 bij de Nederlandse rederij in de vaart. Het faillissement komt voor de rederijgroep en haar investeerders niet als verrassing. Begin dit jaar was al duidelijk dat de kans om een extra financiering rond te krijgen voor noodzakelijk periodiek onderhoud zeer gering was. Zowel de rederijgroep als haar investeerders lijden aanzienlijk vermogensverlies door dit faillissement.

De scheepvaart is en wordt nog steeds buitengewoon hard getroffen door de aanhoudende crisis. Ook JR Shipping, die 2012 begon met een vloot van 25 schepen, bevindt zich sinds begin dit jaar niet langer in de bevoorrechte positie al haar schepen in de vaart te kunnen houden. Tot begin 2012 is dit wel gelukt, dankzij een reeks van geslaagde reddingsoperaties, opgezet door de rederij, met grote betrokkenheid van haar investeerders. In 2011, toen de markt tijdelijk opleefde, leken de diverse reddingsplannen effectief. Maar de dubbele dip die zich halverwege 2011 begon te manifesteren, werd een aantal schepen alsnog fataal.

Geen geld voor onderhoud
Eerder moest de rederijgroep vier schepen opgeven. Voor alle schepen moesten dit jaar hoge kosten worden gemaakt om te blijven voldoen aan de kwaliteit- en veiligheidseisen. Hier is geen geld meer voor beschikbaar, als gevolg van de dramatisch slechte inkomsten van de afgelopen jaren. Hetzelfde geldt voor het m.s. Electron, dat vaart in een segment dat het zwaarst getroffen is door de crisis. Onderhoud aan de hoofdmotor kan niet langer worden uitgesteld; voor 2013 staat bovendien een survey dokking op het programma. Begin dit jaar heeft de rederijdirectie deze problematiek aan de financierende bank, de Duitse HSH Nordbank, kenbaar gemaakt. Daar vond men de perspectieven van het schip te slecht om nog tot een extra financiering over te gaan.

Geen kans op vermogensherstel
De slechte verdiensten, opgeteld bij de negatieve marktvooruitzichten, noodzakelijke kosten en buitenproportionele schuldenlast als gevolg van getroffen reddingsmaatregelen, maken het voor de rederijgroep en haar investeerders niet langer haalbaar noch zinvol om opnieuw reddingskapitaal in het schip te steken. Een criterium hiervoor is de zogeheten ‘eigen vermogen recovery ratio’, een berekening die aangeeft wat er op termijn nog van het geïnvesteerde vermogen te ‘redden’ valt. De kans op vermogensherstel is, gezien de aanhoudend slechte marktomstandigheden en de negatieve cijfers, nihil. De directie van JR Shipping heeft alle betrokken investeerders van de faillissementsaanvraag en het daaruit voorvloeiende vermogensverlies op de hoogte gesteld. De rederij stelt alles in het werk om eventuele schade voor derden te voorkomen.

Meer… JR Shipping