Fittere bemanning door soepelere regelgeving

Veel shortsea-schepen hoeven voortaan niet meer verplicht een hoofdwerktuigkundige aan boord te hebben. TNO heeft aangetoond dat een beginnende maritiem officier deze taak kan overnemen, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Dit onderzoek heeft ertoe geleid dat de internationale regelgeving op dit gebied is aangepast.

Moderne shortsea-schepen hebben tijdens het varen weinig onderhoud nodig. Toch moest er altijd verplicht een hoofdwerktuigkundige aan boord meevaren om storingen te verhelpen. De toegevoegde waarde van een hoofdwerktuigkundige op zo’n schip is echter beperkt. Deze ingenieur voert alleen relatief eenvoudige technische taken in de machinekamer uit. Bovendien zijn zulke gespecialiseerde krachten steeds lastiger te vinden op de arbeidsmarkt. In opdracht van Nederlandse rederijen deed TNO een proef bij shortsea-schepen met een alternatieve bemanning: in plaats van een hoofdwerktuigkundige werd een beginnende maritiem officier ingezet. Deze kan naast technische taken ook nautische taken overnemen. De maritiem officier kan zo de werkdruk van de kapitein ontlasten door de navigatie tijdelijk over te nemen. Een voorwaarde is wel dat de maritiem officier 24 uur per dag contact heeft met een technische helpdesk op het vasteland.

Meer… TNO