Jan De Nul Group breidt uit: Materieel, personeel en werkterrein

Verleden zaterdag 14 juli werd om 11u30 de sleephopperzuiger ‘Bartolomeu Dias’ op de scheepswerf Uljanik Brodogradiliste d.d. in Pula (Kroatië) te water gelaten. De ‘Bartolomeu Dias’ is het zusterschip van de ‘Pedro Álvares Cabral’ die begin dit jaar te water werd gelaten, eveneens op de scheepswerf in Pula.

Na de succesvolle investeringen tussen 2007 en 2011 van meer dan 2 miljard euro besloot Jan De Nul Group om nog 3 schepen toe te voegen aan de vloot. Deze twee sleephopperzuigers met een beuninhoud van elk 14.000 m³ en het valpijp- en mijnbouwschip ‘Joseph Plateau’ dat op 3 augustus 2012 op de scheepswerf Construcciones Navales del Norte nabij Bilbao in Spanje te water gelaten wordt.

Technische fiche van ‘Bartolomeu Dias’ en ‘Pedro Álvares Cabral’
Beuninhoud 14.000 m³
Draagvermogen 22.500 ton
Totale lengte 147,8 m
Breedte 30,0 m
Geladen diepgang 10,00 m
Maximum baggerdiepte 43,8 / 52 m
Diameter zuigbuis 1.300 mm
Pompvermogen (sleepzuigen) 4.000 kW
Pompvermogen (walpersen) 8.500 kW
Voortstuwingsvermogen 2 x 7.200 kW
Totaal geïnstalleerd dieselvermogen 15.960 kW
Snelheid 15,3 kn
Accommodatie 33

TECHNISCH EN ZEEVAREND PERSONEEL GEZOCHT
Ondertussen zet Jan De Nul Group naarstig zijn zoektocht naar technisch en zeevarend personeel verder. Recent nam Jan De Nul Kamagurka onder de arm om een heuse HR campagne aan te kleden. Bert en Bobje baggeren, bouwen en saneren erop los.

Maar de groep heeft niet enkel nieuw talent nodig om deze nieuwe schepen te bemannen, maar ook om de werven wereldwijd te versterken.

NIEUWE OFFSHORE CONTRACTEN IN AUSTRALIË, RUSLAND, CANADA EN DE BARENTSZZEE 
Zo haalde Jan De Nul Group de voorbije maand voor meer dan 500 miljoen euro contracten in de olie- en gassector binnen.

De opdracht van Chevron voor de installatie van de Wheatstone-pijpleiding aan de westkust van Australië is het grootste contract. Vóór de installatie van de Wheatstone-pijpleiding wordt een geul in de harde zeebodem gegraven. Om de pijpleiding nog extra te beschermen wordt ze na de installatie bedekt met zand en stenen. Bijkomend worden rotsbermen geïnstalleerd, zodat de nieuwe pijpleiding bestaande pijpleidingen kan kruisen.

In Canada zal de sleephopperzuiger ‘Cristóbal Colón’ in de Atlantische Oceaan ten oosten van Newfoundland een Glory Hole uitgraven. De Glory Hole dient om onderzeese olie-installaties te beschermen tegen ijsbergen. De ‘Cristóbal Cólon’, het grootste baggerschip ter wereld, kan als enige ter wereld tot 155 m diep baggeren. De put zelf zal op een diepte van 130 m worden uitgebaggerd.

Aan de oostkust van het Siberische eiland Sakhalin zal het valpijpschip ‘Simon Stevin’ in opdracht van Gazprom kabels op 90 m waterdiepte installeren. De kabels zullen dienen om de onderzeese olie-installatie van op afstand te bedienen. Dit gasveld wordt met prioriteit ontgonnen gezien de gestegen vraag in Japan door het uitvallen van de kerncentrales.

Verderop aan de oostkust van dit eiland baggert de cutterzuiger ‘Fernão de Magelhães’ in opdracht van Exxon een toegangsgeul naar het strand. Die toegangsgeul zal dienen om met behulp van pontons installaties uit zee aan land te brengen. Doordat de ‘Fernão de Magelhães’ meteen na het wegtrekken van het ijs met de activiteiten is gestart, kan Exxon maximaal profiteren van het ijsvrije seizoen.

In de Tatar Strait tussen Siberië en Sakhalin voeren de steenstortschepen ‘La Boudeuse’ en ‘Willem de Vlamingh’ van Jan De Nul Group steenstortwerkzaamheden uit om een onderzeese pijpleiding te beschermen tegen ijsschotsen. De stenen worden geladen in de Siberische haven Sovgavan. De pijpleiding zorgt voor de verbinding van Sakhalin met het vaste land.

En tot slot gaat Jan De Nul Group nóg noordelijker, namelijk helemaal naar de Barentszzee ter hoogte van Nova Zembla. Daar zal de groep bagger- en steenbestortingsactiviteiten uitvoeren ter bescherming van pijpleidingen voor gasaanvoer van het Jamal-schiereiland naar West-Europa.

Meer… Jan De Nul