16 miljoen Europese subsidies voor 5 grote infrastructuurprojecten

De Europese Unie besliste om Vlaanderen meer dan 16 miljoen euro aan cofinanciering toe te kennen voor vijf watergebonden projecten in het kader van het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T). Ook de sluisprojecten in de Waaslandhaven en in Terneuzen kunnen rekenen op Europese cofinanciering. Volgens de Europese Commissie geven de Vlaamse projecten invulling aan de ambitie van Europa om tegen 2030 een transnationaal en multimodaal vervoersnetwerk te ontwikkelen. Hierdoor krijgt Vlaanderen 11% van de 146 miljoen euro die verdeeld wordt over de 27 lidstaten.

Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T) bestaat uit een infrastructuur (wegen, waterwegen, spoorwegen, havens, luchthavens, …) en de diensten die nodig zijn om deze infrastructuur te kunnen gebruiken. Alle 5 projecten, ingediend door minister Hilde Crevits, ontvingen een Europese subsidie. De Europese Commissie beoordeelde de vijf watergebonden infrastructuurprojectvoorstellen voor cofinanciering positief:
1. de Deurganckdoksluis in de Waaslandhaven;
2. de studies voor een nieuwe sluis in Terneuzen;
3. verbeteringswerken aan het Albertkanaal;
4. extra studies voor de optimalisatie van het Seine- Scheldenetwerk;
5. een moderniseringsprogramma voor het Zeekanaal Brussel-Schelde.

Vlaams minister Crevits: “Met deze beslissing geeft Europa een mooie erkenning voor de beleidskeuze om het aandeel van het vervoer over het water in het goederentransport te verhogen. Duurzame transportmodi vormen ook in het toekomstig TEN-T beleid een belangrijke pijler. Binnen deze prioriteit wordt 146,63 miljoen euro geïnvesteerd in de EU-27. Vlaanderen haalt hier maar liefst 16,24 miljoen euro van binnen, dat is een mooie opsteker. Meer dan de helft daarvan gaat naar een betere ontsluiting van de Vlaamse havens.”

Deurganckdoksluis: een tweede sluis voor de Waaslandhaven
De bouw van een tweede sluis in de Waaslandhaven zal de maritieme toegankelijkheid tot de Antwerpse haven gevoelig verbeteren. Momenteel is de Waaslandhaven enkel toegankelijk via de Kallosluis, die reeds aan maximale capaciteit werkt. De nieuwe sluis moet het getijdegevoelige Deurganckdok met de overige dokken in de Waaslandhaven verbinden. De tweede sluis zal 68 meter breed, 500 meter lang en 17,8 meter diep zijn. Daarenboven zullen beweegbare bruggen worden gebouwd om het weg- en spoorverkeer vlot over de sluis te laten verlopen. De Europese experts loofden de hoge mate van kwaliteit in het projectvoorstel met een cofinanciering van 5% op een projectkost van 100 miljoen euro. Het project krijgt 5 miljoen euro aan Europese subsidies voor de grond- en betonwerken die uitgevoerd worden in de periode 2012-2014.

Een nieuwe zeesluis op het kanaal Gent Terneuzen
De projectaanvraag over de planuitwerkingsfase voor de grote zeesluis op het kanaal Gent-Terneuzen werd samen met Nederland ingediend. Europa kent hiervoor een subsidie van 3,92 miljoen euro toe. Dat is 50% op een investeringsbedrag van 7,85 miljoen euro. De nieuwe sluis verbetert de toegang tot de haven van Gent en zorgt voor een vlotte doortocht van binnenvaartschepen tussen Nederland, België en Frankrijk via de Seine-Schelde verbinding.

Vlaams minister Crevits: “Het akkoord dat ik in maart met mijn Nederlandse ambtsgenote minister Melanie Schultz van Haegen afsloot was een belangrijk element voor Europa. Door het grensoverschrijdend karakter is dit project een schoolvoorbeeld van waar het Europees TEN-T beleid voor staat.”

Verbeteringswerken aan het Albertkanaal
De verhoging van de bruggen over het Albertkanaal – tot een vrije hoogte van 9,10 meter t.o.v. de waterlijn – past in een globaal plan van brugverhogingen en –aanpassingen. Hierdoor zullen in de toekomst binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot het Albertkanaal kunnen bevaren. Het project heeft betrekking op de volgende bruggen:
 de herbouw van de brug van Viersel;
 de herbouw van de bruggen Meerhout-Veedijk en Olen-Hoogbuul;
 de verhoging van de E34 bruggen (gemeente Ranst);
 de aanpassing van vier duwvaartsluisbruggen te Olen, Kwaadmechelen, Hasselt en Diepenbeek;
 de verruiming van het Albertkanaal te Schoten en Merksem.

Door de verbreding van het Albertkanaal tussen Wijnegem en Antwerpen zal het Albertkanaal over zijn volledige lengte van Antwerpen tot Luik toegankelijk zijn voor klasse VI-schepen.

De kosten voor deze projecten werden begroot op 33,42 miljoen euro. Europa draagt daarvan eveneens 10% cofinanciering bij of 3,34 miljoen euro.

Extra studies voor de optimalisatie van het Seine- Scheldenetwerk
Het vierde project omvat bijkomende studies om het Seine-Schelde netwerk in Vlaanderen te optimaliseren en de studie naar de toekomstmogelijkheden Kanaal Roeselare-Leie en voor het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Het project van 4,5 miljoen euro ontvangt 50% TEN-T subsidies, goed voor 2,27 miljoen euro.

Moderniseringsprogramma voor het Zeekanaal Brussel-Schelde
Tot slot heeft Vlaanderen een project ingediend voor werken in Willebroek. Het kadert in een moderniseringsprogramma om het Zeekanaal Brussel-Schelde tussen Willebroek en de Schelde beter bevaarbaar te maken voor zeeschepen en binnenvaart tot 10.000 ton. Hiervoor is een diepte van 9,5 meter en een minimale vrije doorgang van 55 meter nodig. Het project omvat onder meer de renovatie van de rechteroever tussen de Boulevardbrug en de oude kanaalarm in Klein-Willebroek, baggerwerken en de renovatie van de kaaimuur in de industriezone Willebroek-Noord. De totale kosten worden geraamd op 17 miljoen euro, waarvan Europese Commissie 10% gaat cofinancieren of 1,7 miljoen euro.

Vlaams minister Crevits: “Dit puike resultaat toont nog maar eens het belang aan van TEN-T voor Vlaanderen als logistieke draaischijf. Ik ben opgetogen dat we als kleine regio de Europese dimensie van onze transportinfrastructuur zo goed opvolgen en benutten. Alle betrokken ambtenaren verdienen welgemeende felicitaties voor de kwaliteitsvolle opmaak van de aanvraagdossiers.”

Meer… Vlaanderen