Varen doe je samen lanceert digitale campagne “Veilig in elkaars vaarwater!”

Op 1 juli start Varen doe je samen! de campagne 2012. Dit jaar heeft de campagne als motto “Veilig in elkaars Vaarwater”. Nieuw is het digitale karakter van de campagne: er komt een app beschikbaar en de website is vernieuwd en verbeterd.

De app is vooral gericht op de pleziervaart. Centraal staan de zogenaamde knooppunten die per regio inzichtelijk zijn. Er zijn tevens een aantal handige extra’s ingebouwd die veilig vaarweggebruik stimuleren. Bijvoorbeeld een meldfunctie voor onveilige locaties, een quiz waarmee u kunt controleren hoeveel u zelf weet over veilig varen en een checklist die helpt om veilig te handelen in lastige situaties. De app is geschikt voor iPhone en iPad; de Android versie volgt in de loop van de zomer.

Vernieuwde website
Ook de website www.varendoejesamen.nl is vernieuwd. Regionale informatie is nu eenvoudig toegankelijk via overzichtskaarten. Ook kunnen beroeps- en pleziervaart via hun ‘eigen’ tabs en pagina’s snel de voor hun relevante informatie vinden. De website is ook toegankelijk vanaf Smartphones via hetzelfde adres. De website wordt automatisch geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Zo is alle informatie ook toegankelijk voor mensen op het water die de app nog niet hebben gedownload. Het voorlichtingsmateriaal, zoals de knooppuntenboekjes en diverse brochures, kunt u downloaden vanaf de website.

Varen doe je samen!
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wateren. Het samenwerkingsverband Varen doe je samen! (VDJS) wil de veiligheid op de vaarweg vergroten door beroepsschippers, recreatieschippers en roeiers bewust te maken van de veiligheidsrisico’s op het water en de geldende vaarregels.

De nieuwe digitale campagne is de opvolger van de succesvolle campagnes “Veilig het water op!” in de jaren 2007 tot en met 2011. Deelnemende partijen aan het project zijn o.a. Rijkswaterstaat, alle provincies, Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV en Groningen Seaports, HISWA Vereniging, Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en de Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN).

De app en de vernieuwde website zijn gefinancierd door Rijkswaterstaat.