Genomineerden VNSI Wim Timmersprijs voor 2012 bekend

Winnaar ontvangt de prijs tijdens Maritime Awards Gala

De ontwerpen ‘Een puzzel van compositiemateriaal’ van Peter Madlener en ‘Eenvoud als uitgangspunt van voortstuwerontwerp’ van Bas Goris zijn genomineerd voor de VNSI Wim Timmersprijs 2012. Deze ontwerpen scoorden het beste op de combinatie van innovativiteit, procesgang en presentatie. De winnaar van de jonge ontwerpersprijs wordt bekendgemaakt tijdens het Maritime Awards Gala, dat dit jaar op 8 november plaatsvindt in de Cruiseterminal Rotterdam.

De genomineerden zijn gekozen tijdens het Ontwerperscongres bij de TU Delft op 20 juni jl. Hier droegen, na een voorselectie van de inzendingen, vier jonge ontwerpers hun ideeën voor aan de jury.

De genomineerden:
‘Een puzzel van compositiemateriaal’ door Peter Madlener. Zijn voordracht beschreef een door hemzelf ontwikkelde nieuwe panelenbouwtechniek voor het toepassen van composiet in het scheepsontwerp. Hierdoor kan bespaard worden op hoge malkosten en manuren en kan de kwaliteit van het composiet beter worden gegarandeerd. Met de nieuwe techniek kunnen zowel vlakke alsook enkel- of gekromde panelen automatisch worden geproduceerd in een geconditioneerde omgeving waarbij ook de vezeloriëntatie kan worden gevarieerd. Het unieke van deze nieuwe methode is de verbindingstechniek waarmee de verschillende panelen aan elkaar worden verbonden en verstijfd.

‘Eenvoud als uitgangspunt van voortstuwerontwerp’ door Bas Goris. Zijn lezing ging over een nieuw ontwikkelde O-foil techniek voor de voortstuwing van binnenvaartschepen waarmee een efficiencyverbetering tot 50% mogelijk is in vergelijking met voortstuwing door traditionele scheepsschroeven en bijbehorende brandstofbeperking tot 33%. Geïnspireerd door de onderzoeken van professor Van Manen ruim 20 jaar geleden heeft Bas Goris een voortstuwingsconcept ontwikkeld waarbij gebruik gemaakt wordt van een groot, horizontaal geplaatst vleugelprofiel waarmee via een oscillerende beweging een stuwkracht wordt opgewekt. Door dit concept te integreren met een dieselelektrische voortstuwing en een hierop aangepaste en geoptimaliseerde scheepsindeling ontstaat de mogelijkheid om niet alleen het voortstuwingsrendement zelf maar ook het comfort aan boord van binnenvaartschepen te verbeteren.

De andere twee voordrachten tijdens het Ontwerperscongres waren ‘Milieu-impact integreren in ontwerp van werkschepen’ door Robert van Koperen en ‘Stochastisch modelleren als basis voor ontwerp van seabed mining tools’ door Ricardo van Gelder.

VNSI Wim Timmersprijs
Ondanks het feit dat Wim Timmers vorig jaar had besloten om na 10 jaar te stoppen met de financiering van de ontwerpersprijs, is door het bestuur besloten zijn initiatief voort te zetten. Door zijn naam wederom te verbinden aan de prijs blijven nu ook de herinneringen aan de op 26 april jl. overleden Wim Timmers bestaan. Zo blijven zijn verdiensten voor de Nederlandse scheepsbouw behouden en kunnen deze worden doorgegeven aan een volgende generatie jonge ontwerpers.

Voor meer informatie over de genomineerden kunt u contact opnemen met Marnix Krikke van Scheepsbouw Nederland (T (010) 44 44 333 of E [email protected]). www.scheepsbouw.nl