Nieuwe zeesluis IJmuiden haalbaar, betaalbaar en inpasbaar

Onderzoek naar een nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden wijst uit dat een zeesluis van 500x65x18 meter (lxbxd) haalbaar, betaalbaar en inpasbaar is. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, gedeputeerde Post van de Provincie Noord-Holland en wethouder Ossel van de Gemeente Amsterdam hebben hun voorkeur uitgesproken voor deze variant.

Hiermee is de komst van een nieuwe zeesluis ter vervanging van de Noordersluis een stap dichterbij gekomen. Met de aanleg van een nieuwe grote sluis is een bedrag van 848 miljoen euro gemoeid. De convenantpartners hebben afgesproken dat de sluis binnen het gestelde budget gerealiseerd moet worden. De zeesluis verbetert de bereikbaarheid van de Amsterdamse havenregio over het water.

Akkoord over voorkeur zeesluis
Havenwethouder Ossel van de Gemeente Amsterdam: “De zeesluis is cruciaal voor de Amsterdamse havenregio, het is onze toegangspoort. Deze nieuwe grote `voordeur’ van de Amsterdamse havenregio is goed voor behoud en groei van werkgelegenheid en maakt het mogelijk om de komende eeuw aan de vraag van de markt te kunnen voldoen.”

Voorkeursbeslissing
De voorkeursbeslissing is gebaseerd op onderzoek naar drie verschillende sluisvarianten. Hierbij is gekeken naar de technische, ruimtelijke en nautische haalbaarheid, de investerings- en onderhoudskosten, de verwachte milieueffecten, de maatschappelijke kosten en baten, de planning en risico’s, en de financierbaarheid.
Een zeesluis met een omvang van 500 meter lengte, een breedte van 65 meter en 18 meter diep, past binnen het sluizencomplex op de beoogde locatie tussen de Noordersluis en de Middensluis. De sluis kan op deze locatie met traditionele rechte roldeuren worden uitgevoerd. Naast de Scheepvaartfunctie van de sluis dient deze als primaire waterkering voor een groot deel van noordwest-Nederland. Het milieuonderzoek laat zien dat er met een nieuwe sluis en toename van de scheepvaart nauwelijks extra milieueffecten zijn. Verder is gebleken dat de oplevering van de nieuwe zeesluis verwacht kan worden in 2019, waarbij mogelijk al in de testfase in 2018 de eerste schepen door de zeesluis kunnen varen. Naar verwachting start de aanleg in 2015. Na ingebruikneming van de nieuwe zeesluis wordt de Noordersluis buiten bedrijf gesteld en eventueel ingezet bij onderhoud en calamiteiten.

Financien
De drie betrokken partijen concluderen dat een nieuwe zeesluis aangelegd kan worden binnen het gestelde maximale budget van 848 miljoen euro waarbij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu 574 miljoen euro investeert in de vervanging van de Noordersluis. De Provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam dragen bij voor een grotere sluis en de snellere aanleg. De Provincie Noord-Holland heeft 58,3 euro miljoen gereserveerd.
De Gemeente Amsterdam heeft voor haar bijdrage een taakstellend (cap) bedrag van 129,6 miljoen euro gereserveerd (prijspeil 2011). Daarnaast rekenen de partijen op een Europese subsidie uit het fonds voor de Trans-Europese Vervoersnetwerken (TEN-T) en fiscale voordelen. Voor de planstudiefase gaf Brussel eerder al een subsidie van 1,75 miljoen euro.