APM Terminals Maasvlakte II plaatst grote orders voor kranen en rust automatische voertuigen uit met batterijen

– Nieuwste, computergestuurde kranen tillen veiligheid en productiviteit naar hoog niveau
– Volledig elektrische voertuigen maken terminal meest duurzaam in zijn soort

APM Terminals Maasvlakte II heeft na een intensieve en constructieve tenderfase grote orders geplaatst voor de levering en installatie van kade- en stapelkranen voor haar nieuw te bouwen containerterminal op de tweede Maasvlakte in Rotterdam. Het gaat om 26 Automated Rail Mounted Gantry (ARMG) stapelkranen en 2 railkranen voor de railterminal. Voor de diepzeekade zijn 8 kranen besteld en voor de bargekade twee kranen. De kranen zijn verregaand geautomatiseerd. Daarnaast gaat APM Terminals Maasvlakte II alle automatisch geleide containervoertuigen uitrusten met batterijen. Er is een order geplaatst voor levering van 37 elektrisch aangedreven containervoertuigen.

Managing Director van APM Terminals Maasvlakte II, Frank Tazelaar: “Met deze orders bouwen we gestaag verder aan de terminal van de toekomst om de schepen van de toekomst te kunnen behandelen. Met de keuze voor innovatie en de hoogste eisen voor productiviteit, veiligheid en milieuvriendelijkheid, komen we maximaal tegemoet aan de wensen van onze klanten.”
Op 25 juni a.s. is de officiële start van de fysieke realisatie van de containerterminal van APM Terminals op Maasvlakte II in Rotterdam. De terminal zal in november 2014 operationeel zijn.

Milieuvriendelijk en innovatief horizontaal transport
In maart van dit jaar maakte APM Terminals Maasvlakte II bekend een order te hebben geplaatst voor de levering van 36 automatisch geleide lift voertuigen (lift AGV’s) voor het horizontaal transport van containers (persbericht van 19 maart, 2012). Besloten is nu om alle lift AGV’s te voorzien van batterijen in plaats van dieselmotoren. Hiermee zijn de voertuigen volledig elektrisch aangedreven. De eerdere order is nu omgezet naar een bestelling van 37 batterij lift AGV’s . De batterijen in elk voertuig kunnen 8 uur stroom leveren. Daarna moeten ze opnieuw worden geladen. Daarvoor zal de terminal worden uitgerust met twee batterij wisselstations waar de batterijen worden gewisseld en geladen. Elk batterijstation is uitgerust met een robot die de batterijen volautomatisch verwisselt. 37 laders laden de batterijen op. Het geluidniveau van de containervoertuigen ligt significant lager dan bij traditioneel diesel-elektrisch aangedreven voertuigen. Hiermee is de APM containerterminal de eerste in de wereld die containervoertuigen volledig elektrisch aangedreven laat rijden. In combinatie met de elektrisch aangedreven kranen zal de nieuwe terminal lokaal geen CO2 en NOx meer emitteren.
De batterij lift AGV’s worden geleverd door het Duitse Gottwald Port Technology, een dochteronderneming van Demag Cranes.

Stapelkranen vrijwel geheel geautomatiseerd
APM Terminals Rotterdam Maasvlakte II heeft de 26 Automated Rail Mounted Gantry (ARMG) stapelkranen en 2 Railkranen (voor de railterminal) besteld bij het Oostenrijkse Kuenz GmbH. De ARMG-kranen maken gebruik van een volledig geautomatiseerd systeem om veilig containers van truck-opleggers en lift AGV’s te laden en te lossen. Vrachtwagenchaffeurs verlaten hun cabine en wachten in een beveiligde zone op veilige afstand van het laden en lossen. De twee intermodale railkranen worden ingezet om treinen op de railterminal (met 8 sporen) te laden en te lossen ten behoeve van het achterland. De kranen hebben een spanwijdte die 8 treinsporen kunnen overbruggen. Elke railkraan wordt bestuurd door een kraanmachinist in een cabine maar een groot deel van de operatie gebeurt automatisch. Kuenz werkt samen met ABB als leverancier van de elektrische en geautomatiseerde systemen. Managing Director van APM Terminals Maasvlakte II, Frank Tazelaar: “Met de selectie van deze hoog geautomatiseerde kranen zetten we een nieuwe standaard voor productiviteit, veiligheid en betrouwbaarheid.”

Kadekranen meest geavanceerd
APM Terminals heeft Cargotec geselecteerd voor de levering van 8 Kalmar super kadekranen en 2 Kalmar bargekranen. De kadekranen zijn semi-automatisch en in staat om twee containers (40ft of 20ft) tegelijk uit het schip te tillen (twin-lift en tandem-lift). Ze zijn voorzien van twee trolley’s en zullen op afstand worden bestuurd. Deze remote control functie is een noviteit in containerterminals. Vanaf het opslagplatform worden de containers met de tweede trolley rechtstreeks op de LAGV geladen. De 8 kadekranen hebben een reikwijdte van 25 containers en zijn de meest geavanceerde in hun soort. De kranen worden geïnstalleerd op de diepzeekade. Langs deze kade kunnen de grootste zeecontainerschepen ter wereld worden behandeld.
De twee bargekranen hebben een cabine met machinist maar veel processen zijn verregaand geautomatiseerd. De kranen worden geïnstalleerd op de bargekade ten behoeve van de binnenvaart. Ze hebben een reikwijdte van 36 meter. De kranen worden momenteel ontworpen op de Rotterdamse vestiging van Cargotec en zullen worden gebouwd bij de Cargotec-faciliteit in Nankong, China.

APM Terminals Maasvlakte II
De nieuwe terminal van APM Terminals wordt 180 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. De eerste gronduitgifte is 86 hectare. De terminal krijgt 2.800 meter diepzeekade waarvan 1.000 meter in de eerste fase wordt opgeleverd. De kademuur heeft een diepgang van 20 meter. Ook wordt een 500 meter lange barge/feederkade gebouwd met een diepgang van ruim 10 meter. Er komt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute. Het eerste deel is eind 2014 operationeel. Met deze uitbreiding is de groei van APM Terminals en Maersk Line in Rotterdam ook op lange termijn gewaarborgd.

Meer… APM Terminals