Wärtsilä drijft de binnenvaart van de toekomst aan

Wärtsilä, de marktleider voor totaaloplossingen in de scheepvaartsector, heeft opdracht gekregen om een compleet aandrijfsysteem te leveren inclusief twee 6-cilinder Wärtsilä 20 Dual Fual motoren, voor een nieuw drogelading binnenvaartschip. Deze bestelling brengt de voordelen van gasaandrijving nu ook naar binnenvaartschepen, en betekent een sterke bevestiging van gas als brandstof voor de scheepvaart. Dit schip zal deel uitmaken van het ECO2 Inland Vessel project dat zich richt op innovatieve maatregelen om de binnenvaart economischer en ecologischer te maken.

De consensus is dat een overgang naar vloeibaar aardgas (LNG) een van de meest realistische opties is om de ecologische invloed van de scheepvaart significant te verkleinen.

Dit wordt het eerste ‘medium speed’ dual fuel mechanisch aangedreven binnenschip dat in staat is op 95-99 procent LNG te varen. De motoren kunnen ook volledig op gasolie (MGO) lopen. Behalve de twee Wärtsilä dual fuel motoren, omvat de bestelling twee Wärtsilä vaste schroeven in een straalbuis, de coldbox en LNG tanks.

Het schip van 135 meter zal een nieuwe standaard zetten op het gebied van ecologische en economische duurzaamheid op de binnenwateren van Nederland, Duitsland, Zwitserland, België en Frankrijk. Het schip wordt gebouwd in opdracht van de Combi Groep in Raamsdonksveer, een Nederlands bedrijf dat werkzaam is op het terrein van de ontwikkeling, het ontwerp en de bouw van schepen. De opdracht voor de motoren is verstrekt door Koedood Diesel Service BV die ook de inbouw verzorgd.

ECO2 Inland Vessel project
Het schip is het eerste van drie binnenschepen dat als een pilot zal dienen voor innovatieve, milieuvriendelijke aandrijfsystemen (motoren en propulsie) voor de binnenvaart. Alle drie de schepen zullen worden ontworpen, geïmplementeerd en gevalideerd in de context van het ECO2 Inland Vessel project.

Een consortium van bedrijven zal in dit project de handen ineenslaan, en Wärtsilä Netherlands BV zal de rol van coördinerende partner vervullen. De partners zijn Combii International, Reederei Deymann, Koedood Dieselservice,Teamco Shipyard, TNO, DST en Hochschule Emden-Leer. Het doel van het project is om de meest efficiënte en zuinige aandrijvingssytemen te identificeren voor verschillende soorten binnenschepen, ten bate van de wereldwijde binnenvaart industrie. Dit project maakt deel uit van een groter initiatief genaamd MariTIM (Maritime Technologies and Innovations Model region Germany-The Netherlands), dat door de EU gesponsord wordt.

“Dit ECO2 Inland Vessel project bevordert de duurzaamheid van de binnenvaart en helpt de kosten- en brandstofefficiëntie te verbeteren. Onder het toezicht van het ECO2 Inland Vessel project zullen de drie pilot schepen maximaal drie jaar lang worden gemonitord om de toekomstige generaties binnenvaartschepen te voorzien van waardevolle gegevens. De Wärtsilä dual fuel motoren hebben hun betrouwbaarheid bewezen gedurende vijf miljoen draaiuren, waarmee we duidelijk bewijzen dat we voorop lopen wat betreft hybride technologie. De dual fuel motor technologie van Wärtsilä, die zich al ruimschoots bewezen heeft in toepassingen voor de zeevaart, kan nu op kleinschalige LNG aangedreven schepen toegepast worden” aldus Bram Kruyt, Director, Inland Water Ways, Wärtsilä Services at Wärtsilä Netherlands B.V.

Wärtsilä 20DF motoren
Wärtsilä’s dual fuel motor technologie biedt flexibiliteit in brandstofkeuze, aangezien de motoren kunnen lopen op LN, MGO of HFO. In gas modus, worden schadelijke emissies drastisch verlaagd aangezien de stikstof oxide (NOx) emissie tenminste 85% wordt verlaagd, CO2 emissies ongeveer 25 procent, terwijl sulfur oxide (SOx) en deeltjes emissies met bijna 100% verlaagd worden in vergelijking met standaard scheepsmotoren draaiende op diesel. De motor voldoet in gasmodus volledig aan de IMO Tier III uitlaat emissie eisen.

Bron: Wärtsilä