Wärtsilä drijft de binnenvaart van de toekomst aan

Wärtsilä, de marktleider voor totaaloplossingen in de scheepvaartsector, heeft opdracht gekregen om een compleet aandrijfsysteem te leveren inclusief twee 6-cilinder Wärtsilä 20 Dual Fual motoren, voor een nieuw drogelading binnenvaartschip. Deze bestelling brengt de voordelen van gasaandrijving nu ook naar binnenvaartschepen, en betekent een sterke bevestiging van gas als brandstof voor de scheepvaart. Dit schip zal deel uitmaken van het ECO2 Inland Vessel project dat zich richt op innovatieve maatregelen om de binnenvaart economischer en ecologischer te maken.

De consensus is dat een overgang naar vloeibaar aardgas (LNG) een van de meest realistische opties is om de ecologische invloed van de scheepvaart significant te verkleinen.

Dit wordt het eerste ‘medium speed’ dual fuel mechanisch aangedreven binnenschip dat in staat is op 95-99 procent LNG te varen. De motoren kunnen ook volledig op gasolie (MGO) lopen. Behalve de twee Wärtsilä dual fuel motoren, omvat de bestelling twee Wärtsilä vaste schroeven in een straalbuis, de coldbox en LNG tanks.

Het schip van 135 meter zal een nieuwe standaard zetten op het gebied van ecologische en economische duurzaamheid op de binnenwateren van Nederland, Duitsland, Zwitserland, België en Frankrijk. Het schip wordt gebouwd in opdracht van de Combi Groep in Raamsdonksveer, een Nederlands bedrijf dat werkzaam is op het terrein van de ontwikkeling, het ontwerp en de bouw van schepen. De opdracht voor de motoren is verstrekt door Koedood Diesel Service BV die ook de inbouw verzorgd.

ECO2 Inland Vessel project
Het schip is het eerste van drie binnenschepen dat als een pilot zal dienen voor innovatieve, milieuvriendelijke aandrijfsystemen (motoren en propulsie) voor de binnenvaart. Alle drie de schepen zullen worden ontworpen, geïmplementeerd en gevalideerd in de context van het ECO2 Inland Vessel project.

Een consortium van bedrijven zal in dit project de handen ineenslaan, en Wärtsilä Netherlands BV zal de rol van coördinerende partner vervullen. De partners zijn Combii International, Reederei Deymann, Koedood Dieselservice,Teamco Shipyard, TNO, DST en Hochschule Emden-Leer. Het doel van het project is om de meest efficiënte en zuinige aandrijvingssytemen te identificeren voor verschillende soorten binnenschepen, ten bate van de wereldwijde binnenvaart industrie. Dit project maakt deel uit van een groter initiatief genaamd MariTIM (Maritime Technologies and Innovations Model region Germany-The Netherlands), dat door de EU gesponsord wordt.

“Dit ECO2 Inland Vessel project bevordert de duurzaamheid van de binnenvaart en helpt de kosten- en brandstofefficiëntie te verbeteren. Onder het toezicht van het ECO2 Inland Vessel project zullen de drie pilot schepen maximaal drie jaar lang worden gemonitord om de toekomstige generaties binnenvaartschepen te voorzien van waardevolle gegevens. De Wärtsilä dual fuel motoren hebben hun betrouwbaarheid bewezen gedurende vijf miljoen draaiuren, waarmee we duidelijk bewijzen dat we voorop lopen wat betreft hybride technologie. De dual fuel motor technologie van Wärtsilä, die zich al ruimschoots bewezen heeft in toepassingen voor de zeevaart, kan nu op kleinschalige LNG aangedreven schepen toegepast worden” aldus Bram Kruyt, Director, Inland Water Ways, Wärtsilä Services at Wärtsilä Netherlands B.V.

Wärtsilä 20DF motoren
Wärtsilä’s dual fuel motor technologie biedt flexibiliteit in brandstofkeuze, aangezien de motoren kunnen lopen op LN, MGO of HFO. In gas modus, worden schadelijke emissies drastisch verlaagd aangezien de stikstof oxide (NOx) emissie tenminste 85% wordt verlaagd, CO2 emissies ongeveer 25 procent, terwijl sulfur oxide (SOx) en deeltjes emissies met bijna 100% verlaagd worden in vergelijking met standaard scheepsmotoren draaiende op diesel. De motor voldoet in gasmodus volledig aan de IMO Tier III uitlaat emissie eisen.

Bron: Wärtsilä

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →