Varen op LNG

Pon Power heeft in haar pilotproject Dual Fuel met binnenvaartschip Argonon al bewezen dat varen op LNG niet alleen rendabel is, maar ook een zeer positief effect op het milieu heeft. Er zijn echter nog wel wat onduidelijkheden in de branche over het varen op LNG. Hoe werkt de Dual Fuel applicatie precies?

Hoe veilig is het varen op LNG nu eigenlijk? En hoe weet ik of mijn schip niet stil ligt als ik even geen LNG kan bunkeren?

Dual Fuel applicatie
De Dual Fuel applicatie die Pon Power heeft ontwikkeld, wordt op een traditionele dieselmotor gebouwd. Door deze configuratie is het mogelijk dat de motorprestaties, ondanks het grotendeels varen op gas, gelijk blijven aan die van een reguliere dieselmotor. Met een mengverhouding van 80% aardgas en 20% diesel blijven de dieselprestatiesonder alle omstandigheden behouden, ook bij het manoeuvreren. Bij een tekort aan aardgas schakelt de motor automatisch volledig over op diesel.

Varen op aardgas is veilig
Tijdens het pilotproject Argonon is classificatiebureau Lloyd`s in een vroeg stadium bij het ontwerp betrokken. Lloyd’s heeft hierbij een zeer uitgebreide risicoanalyse uitgevoerd met alle scenario`s die zich zouden kunnen voordoen. Op basis van deze uitgebreide risicoanalyse heeft Lloyd’s geconstateerd dat het volkomen veilig is om met de Dual Fuel applicatie van Pon Power te varen, wat heeft geresulteerd in het verkrijgen van goedkeuring van de Nederlandse overheid, CCR en ADN.

Bunkerstations
Totdat er permanente LNG bunkerstations zijn ingericht, kan er gemakkelijk met vrachtwagens worden getankt. De beschikbaarheid van LNG is nog volop in ontwikkeling en gaat de komende jaren een grote vlucht nemen. Op verschillende plaatsen in het land en langs de Rijn zijn meerdere bunkerstations bezig met de aanvraag om een LNG bunkervoorziening te mogen realiseren. Havenbedrijf Rotterdam heeft aangegeven dat de binnenvaart en kleine kustvaart naar verwachting uiterlijk vanaf 2013 in de Rotterdamse haven LNG kunnen bunkeren.

Microturbine voorkomt ‘boil-off’
Wanneer een LNG-tank op of in een schip wordt gezet, zal er na verloop van tijd “warmte inlekken”, wat een lichte druktoename veroorzaakt. Om de tank zijn maximale werkdruk niet te laten overschrijden, zal er gas moeten worden afgeblazen. Om echter een zo groen mogelijk schip te creëren, heeft Pon Power ervoor gekozen om deze ‘Boil- off’ op de Argonon door middel van Capstone microturbines overbodig te maken. De microturbines kunnen volledig op gas draaien en zorgen voor een constante afname van gas uit de tank. De Capstone microturbine is zeer geluidsarm en nagenoeg onderhoudsvrij. Hiernaast heeft de microturbine geen koelwater, smeermiddelen en geluidsdempers nodig.

De microturbine is daarbij ook nagenoeg emissieloos: door het koele verbrandingsproces met een lage druk is er nauwelijks of geen uitstoot van fijnstof, NOx, CO en methaan. Door hergebruik van de restwarmte van de microturbines wordt er zeer efficiënt met energie omgegaan. Bij elkaar opgeteld, resulteren deze voordelen in een kortere terugverdientijd ten opzichte van een reguliere generatorset met nabehandelinginstallatie.

Achtergrondinformatie pilotproject Argonon
In 2009 hebben Argonon Shipping, Pon Power, Cryonorm Projects en CBRB de handen ineen geslagen en zijn ze met het innovatieve project Argonon gestart. Het unieke aan dit project is dat Argonon wordt aangedreven door twee Cat Dual Fuel motoren. In de Dual Fuel applicatie wordt aardgas gebruikt als hoofdbrandstof en diesel als ontstekingsbrandstof, in een verhouding van 80% aardgas en 20% diesel. Het aardgas aan boord wordt opgeslagen in een cryogene tank. Wanneer men aardgas koelt tot -162 graden wordt het vloeibaar en ruim 600 maal kleiner. De LNG wordt opgeslagen in een cryogene tank van 40 m3 aan boord van de Argonon, wat neerkomt op bijna 25.000 m3 aardgas! De tank is voorzien van een verdamper, die de LNG omzet in aardgas voordat het via een op de motor gemonteerde “gasstraat” de verbrandingskamer van de motor in gaat.

Meer… Pon Cat en Deen Shipping